Abstract
Sammendrag:
Tittel: Bevisstgjøring av ubevisst kommunikasjon i rådgivningsrelasjonen . En teoretisk studie av overføring og motoverføring.
Bakgrunn: Oppgaven omhandler hvordan følelser og emosjonelle uttrykk kan utspille seg i relasjoner. Vi har alle vår individuelle historie som vi tar med oss i møte med andre mennesker, og dette vil kunne involvere aspekter som rolleforventninger, identifikasjoner og sårbarheter som er med på å sette premisser for samspillet.
I rådgivningsrelasjonen vil det kunne være et til dels komplekst samspill mellom rådsøker og rådgiver. Kommunikasjonen foregår tilsynelatende direkte og eksplisitt, samtidig som ikke-verbale og skjulte budskap også kan være tilstede. Vi snakker ofte om kroppsspråk, stemmebruk, holdninger, indirekte budskap etc. Noe av dette er bevisst kommunikasjon, og noe er mer ubevisst. I rådgivningsrelasjonen vil det derfor være et samspill mellom bevisst og ubevisst kommunikasjon. For rådgiver kan det være verdifullt å forstå dette samspillet og den ubevisste kommunikasjonen. Gjennom dette kan rådgiver forstå det totale budskapet bedre, og derved kunne møte rådsøker på en mer empatisk måte.
Problemstillingen er: Hva er overføring og motoverføring og hvilke konsekvenser kan disse prosessene få for rådgivningsrelasjonen?
Metode: Jeg har brukt en hermeneutisk tilnærming i dette studiet. Denne metoden går ut på å vinne dybde og innsikt i problemet ved å se deler i lys av helheten, og forståelsen av helheten belyst av delene. Dette har ført til at jeg har analysert begrepene hver for seg og med ulike perspektiv (historisk, utviklingspsykologisk og relasjonelt) og så satt det hele inn i en praktisk spesialpedagogisk sammenheng gjennom diskusjon av teori og teori anvendt på eksempler.
Konklusjon: Overføring og motoverføring handler om hvordan vår historie og kulturelle bakgrunn farger og påvirker vår forståelse, forventning og adferd i relasjonen her og nå. Konfliktfylte og vanskelige opplevelser fra tidligere vil kunne repeteres og gjentas gjennom primitive affektive uttrykk og utspilles gjennom kraftfulle reaksjoner som vil kunne oppleves smertefullt. Overføring og motoverføring virker som gjensidige interaksjonsprosesser som betyr at rådgiver og rådsøker vil reagere gjensidig på hverandres overførings- og motoverføringsreaksjoner.
Relasjonen mellom rådsøker og rådgiver er en dynamisk relasjon hvor rådgiver må prøve å forstå følelser og behov som ligger bak den verbale og ikke-verbale kommunikasjonen både hos seg selv og hos rådsøker. Kommunikasjon kan inneholde både bevisst og ubevisst materiale hvor tanker, assosiasjoner og forestillinger vil kunne utspille seg gjennom overføringer og motoverføringer.
En teoretisk forståelse for og innsikt i overføringsfenomenene vil kunne forhindre rådgiver fra å bli overveldet og utspilt av overføringsreaksjoner i rådgivningsrelasjonen. Det blir viktig for rådgiver å kunne bruke den teoretiske innsikt om overføringer og motoverføringer til å forstå disse vanskelige prosessene. Gjennom dette kan hun få kunnskap og informasjon som gjør det lettere å være avgrenset og enklere å bli stående i vanskelige og fastlåste rådgivningsrelasjoner. På denne måten kan teori om overføring og motoverføring være et bidrag som kan hjelpe rådgiver til å møte rådsøker på en empatisk måte.