Abstract
Det er viktig å anvende teorier fra andre disipliner enn informatikk
for å gi et mer nyansert bilde av fagfeltet enn hva det selv klarer å
gi. Informatikk er mer enn programmering og det trengs mer enn ren
teknisk kunnskap for å forstå det totale bildet. Derfor er det behov
for fokus på mer samfunnsmessige sider som kommunikasjon, arbeid,
kultur og læring. Oppgaven er i tråd med denne utviklingen og
omhandler fellesskapsfølelse i prosjektbaserte organisasjoner. Å jobbe
i prosjekter er en arbeidsform som er veldig aktuelt for mange
konsulentselskaper, men også for andre typer selskaper. Dette
innebærer svært ofte at de ansatte til daglig er lokalisert hos kunden
og ikke i sitt eget organisasjonsbygg. Er det mulig å ha en
fellesskapsfølelse i organisasjonen når man ikke jobber på samme sted?
Informasjon fra et case viser at dette likevel er mulig og
problemstillingens mål i oppgaven er å identifisere og beskrive hva
fellesskapsfølelse er og finne ut hvordan fellesskapsfølelse blir
utviklet i en prosjektbasert organisasjon. Oppgaven anvender
organisasjonsteori og aktør-nettverk teori og tre ulike perspektiver
for å finne faktorer som uavhengig av arbeidsplass er med på å skape
fellesskapsfølelse i en prosjektbasert organisasjon.