Abstract
Det er liten tvil om at digitale verktøy kan effektivisere og forenkle arbeidsoppgaver, at de påvirker arbeidsprosesser, og ofte forandrer arbeidsrutiner. Men hva med kreativitet? Kan bruken av digitale verktøy understøtte den kreative verdien av en kreativ prosess? Eller enda viktigere – kan kreativiteten økes? Det er nettopp det denne oppgaven forsøker å finne svar på.
Hovedoppgaven ble gjennomført ved at jeg komponerte, spilte inn og mikset en sang ved hjelp av det digitale opptaksverktøyet Digital Performer. Prosessen ble gjennomført i fire klart definerte deler, og gjennomføringen ble nøye beskrevet, både tekstlig, ved innsamling av lydfiler, og med skjermdumper som viste hvordan applikasjonen ble benyttet underveis. Beskrivelsen av prosessen ble deretter analysert med hensyn på teorier om analog og digital lyd og lydopptak, teorier om kreativitet og kreativitetsbegrepet, egne tidligere erfaringer med musikk og lydopptak, informatikk, og digitale medier generelt.
Oppgaven konkluderer med at det digitale verktøyet både understøttet og til tider forsterket den kreative graden av prosessen, og at dette langt på vei skyldtes det digitale mediets grunnleggende egenskaper. Mer generelt viser oppgaven at graden av kreativitet som kan forventes avhenger av at utøveren er tilstrekkelig motivert for oppgaven som skal gjennomføres, og i tillegg har god kunnskap om verktøyet som skal benyttes i prosessen. Det er også avgjørende at utøveren selv innehar noen kreative egenskaper, og har evnen til å utnytte disse.