Abstract
Sammendrag
Tidligere forskning viser at barns språklige ferdigheter synes å ha sammenheng med fonologisk arbeidshukommelse. Ulike tester er brukt i ulike undersøkelser for å måle disse ferdighetene. I vår undersøkelse blir fonologisk arbeidshukommelse operasjonalisert ved en norsk utgave av en nonord repetisjonstest. Språklige ferdigheter blir operasjonalisert ved språkscreeningstesten Celf-3scr. I tillegg kontrollerer vi for nonverbal IQ ved å benytte testen TONI-2. Nonord repetisjonstesten består av 1-, 2-, 3- og 4-stavelses nonord som ble presentert for informantene fra en CD. Celf-3scr og TONI-2 stiller krav til henholdsvis verbale og nonverbale responser. Vi testet 68 barn i 3.klasse fordelt på fire skoler i fire forskjellige østlandskommuner. Dersom fonologisk arbeidshukommelse, operasjonalisert ved nonord repetisjonstesten har sammenheng med språklige ferdigheter, kan en nonord repetisjonstest være egnet til å avdekke spesifikke språkvansker hos barn. Våre data skal bidra i standardiseringen av nonord repetisjonstesten gjennom et prosjekt ved Bredtvet kompetansesenter og Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.
Resultatene fra vår undersøkelse viser sammenheng mellom fonologisk arbeidshukommelse og språklige ferdigheter i hele utvalget. Dessuten viser repetisjon av 1- og 4-stavelses nonord signifikante forskjeller mellom grupper vi har definert som språksvake og språksterke. De språksterke skårer i overkant av 6 % bedre enn de språksvake på 1-stavelses nonord og i underkant 10 % bedre på 4-stavelses nonord. Våre funn kan indikere at barn som kan kategoriseres innenfor kriterier for spesifikke språkvansker, har et klarere skille mellom prestasjoner på 3- og 4-stavelses nonord enn hele utvalget. Da det bare er seks barn i vårt utvalg som kommer innenfor kriteriene for spesifikke språkvansker, bør videre studier belyse hvorvidt det er tilstrekkelig om nonord repetisjonstesten innholder 3- og 4-stavelses nonord.