Abstract
Denne hovedoppgaven omhandler ikke-kommersielle nettsteder, som blir definert som nettsteder som er drevet av ulønnede frivillige. Problemstillingen er å finne ut hva som er motivasjonen til produsentene av slike nettsteder, og hvordan de utfører og organiserer arbeidet sitt. For å bedre kunne beskrive disse nettstedene som gruppe tas Wittgensteins familielikhetsbegrep og sjangerteori, særlig Yates og Orlikowskis metode 5WIH, i bruk. Problemstillingen er besvart ved at det er blitt gjennomført kvalitative intervjuer med redaktører for åtte ikke-kommersielle nettsteder samt gjort analyser av nettstedene deres. Resultatene fra undersøkelsene oppsummeres i en prototype som viser hva som kjennetegner nettsteder av denne typen.
This thesis is about non-commercial web sites, defined as web sites administrated by volunteers. The questions posed are what motivates the producers of these sites, and how they organize their work. To describe these web sites as a group Wittgenstein’s term ‘family resemblances’ is employed, and also genre theory, especially Yates and Orlikowski’s 5W1H method. The questions are answered by conducting qualitative interviews of the editors of eight non-commercial web sites, and by analyzing the web sites themselves. On this basis, a prototype is constructed to show what characterizes web sites of this type.