Abstract
Denne avhandlingen tar for seg folks holdninger til ulv i Aurskog-Høland kommune i Akershus. I kommunen er det svært få driftsenheter med sau og dermed knytter ikke ulvemotstanden i lokalbefolkningen seg til problematikken ulv og sau slik det ofte er tilfelle andre steder i Norge. I Aurskog er ulvemotstandere opptatt av den trusselen de mener ulven utgjør mot rekreasjonsbaserte aktiviteter i den lokale skogen. Jakthunder blir drept av ulv og det blir mindre vilt igjen til jegerne. Dessuten er folk redde for at ulven skal skade eller drepe barn i bygda.
Når dikotomien natur-kultur anvendes sammen med Douglas (1997 (1966)) sine teorier om matter out of place og anomalier kommer mulige forklaringer på ulvemotstanden til syne. Jeg argumenterer for at skogen i Aurskog befinner seg på kultur-siden av dikotomien gjennom svært aktiv bruk av kommunens innbyggere. Ulven forbindes med villmark og urørt natur, og når den befinner seg i den lokale skogen i Aurskog har den krysset grensen mellom natur og kultur. Ulvemotstanden er ofte ikke rettet mot selve ulven, men mot en sentralstyrt forvaltning som overkjører lokalbefolkningens ideer om og definisjoner av lokalmiljøet. I tillegg baserer denne forvaltningen sine avgjørelser på ekspertbasert kunnskap som ofte motstrider den lokale kunnskapen informantene besitter. Dette kommer spesielt til syne i diskusjoner rundt antall ulver. En ekspertbasert forvaltning blir heller ikke godt mottatt i lokalsamfunn hvor kunnskap om skogen og dyra som lever der medfører respekt og autoritet. De erfarne jegerne tilbringer mye tid i skogen og har et nært forhold til den.
Diskursene som ulvetilhengere og ulvemotstandere forholder seg til produseres og reproduseres like mye for internt bruk i de to grupperingene som for å argumentere utad for det de står for. Slik låser konflikten seg kanskje mer enn nødvendig. I avslutningen antydes det noen veier å gå for å løse de rovdyrkonfliktene vi har i Norge i dag.