Abstract
SAMMENDRAG AV HOVEDOPPGAVEN I PEDAGOGIKK
TITTEL:
En refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring
AV: Siri Synnøve Rønning Eke
EKSAMEN: SEMESTER: Våren 2006
STIKKORD:
Samspill mellom:
Vilje – Motivasjon – Behov – Affekter -
Læringsstrategier - Personvariabler
Pedagogiske ideer:
Vygotsky – Bruner - Dewey
L06 – opptatt av vilje og motivasjon?
Teoretisk bakgrunn:
Oppgaven har et utgangspunkt i klassisk mestringsteori, Julius Kuhls tidlige teori om et handlingsforløp og hans PSI-teori, en teori om personlighetssystemenes interaksjon, som er utviklet senere. Kuhl ville med sin PSI-teori forsøke å integrere motivasjons-, vilje-, kognitive -, utviklings- og personlighetspsykologiske teorier. Dette gjenspeiles i oppgaven som tar for seg elementer fra alle disse områdene.
Problemstillinger:
Oppgavens ordlyd; en refleksjon over viljens og motivasjonens betydning for læring indikerer at begge fenomener har innvirkning på et individs utvikling. Oppgaven tar for seg følgende problemstillinger i tilknytning til motivasjon og vilje:
- Hvordan foregår samspillet mellom vilje og motivasjon?
- Hvilke pedagogiske ideer kan være av betydning for regulering av vilje og motivasjon?
- L06 – opptatt av vilje og motivasjon?
Konklusjon:
Samspillet mellom vilje og motivasjon inkluderer behov, affekter, prosesser, strategier og selvregulering. Utfallet av samspillet er avhengig av individets tidligere erfaringer. Viljens og motivasjonens betydning for læring er avhengig av i hvor stor grad individet oppleverlæringssituasjonen som tilfredsstillelse av behov.
De pedagogiske ideene skissert i oppgaven har sine utspring fra Bruner, Dewey og Vygotsky og gir bl.a. en forestilling om demokratiske metoder, ærlighet i undervisningen og veiledning.
I den generelle delen av L06 er det forsvinnende få henvisninger til vilje og motivasjon. Om det kan ha noen innvirkning på pedagogers oppmerksomhet på viljens og motivasjonens betydning for er læring er det ikke tatt stilling til i denne oppgaven.