Abstract
Sammendrag
I 2001 introduserte Universitet i Oslo bruken av Learning Management Systems i undervisningen. Systemet som ble tatt i bruk ved Universitet i Oslo heter ClassFronter og er levert av Fronter A/S. Innføringen av informasjons og kommunikasjons teknologi (IKT) i undervisningen har bred politisk støtte og er et satsingsområde for norske myndigheter. Den teknologiske utviklingen har medført at stadig flere studenter tilbys undervisning over Internett. Leverandøren Fronter A/S har opplyst at det høsten 2005 er ca 20 000 brukere av ClassFronter ved Universitet i Oslo.
Det er interessant å kartlegge problemstillinger knyttet til pedagogisk bruk av IKT fordi det er en rekke ubesvarte spørsmål knyttet til emnet. Typiske spørsmål kan være: Hva er pedagogisk bruk av IKT? Er det tilstrekkelig at lærer og student kommuniserer ved hjelp av e-post? Eller forventes det at studentene ved Universitet i Oslo skal kunne gjennomføre et masterstudie, der det eneste kontaktpunktet studentene har til undervisningen er et elektronisk verktøy?
I oppgaven er det antatt at forventingene som er knyttet til introduksjonen av IKT i undervisningen, ikke har gitt de ønskede resultatene når det gjelder anvendelsen av pedagogisk metodikk. Jeg har satt lærernes arbeid med å utnytte ClassFronter i en pedagogisk sammenheng i sentrum for kartleggingen.
Først så jeg på om lærere ved Universitet i Oslo og Haugenstua ungdomsskole i Oslo oppfatter ClassFronter som et anvendelig verktøy for pedagogisk bruk av IKT. Det andre jeg kartla var om lærerne opplever at ClassFronter favoriserer eller hemmer et eller flere pedagogiske uttrykk. For det tredje har jeg stilt spørsmål om lærerne har en mental modell for å realisere undervisningen i ClassFronter. En mental modell er i denne sammenhengen en plan, et sett med regler eller et rammeverk. Det fjerde punktet har vært å kartlegge om lærerne har benyttet diskusjonsforum som del av undervisningen. Femte og siste punkt har vært å få kartlagt om lærerne deltar i et systematisk forbedringsarbeid, som har som mål å utnytte de pedagogiske mulighetene i ClassFronter bedre.
Oppgaven er basert på en spørreundersøkelse utført i høstsemesteret 2005 og i vårsemesteret 2006 blant informanter ved Universitet i Oslo, Haugenstua ungdomsskole og hos leverandøren av ClassFronter som er firmaet Fronter A/S. Det har vært allmenn enighet om at det er behov for å kartlegge pedagogisk bruk av IKT i undervisningen nøyere.
Resultatene fra denne kartleggingen lar seg ikke generalisere utover det miljøet den dekker, og de erfaringer informantene i dette miljøet besitter og har presentert. Det var få informanter som var brukere av ClassFronter. Samlet sett oppfattes ikke ClassFronter som et egnet verktøy. De som benyttet ClassFronter i undervisningen opplevde dette som arbeidskrevende og som tilleggsarbeid. ClassFronter støtter tradisjonell undervisning og hemmer nyutvikling. En informant ved Universitet i Oslo hadde et rammeverk som beskrev arbeidet som skulle utføres i ClassFronter, men dette var ikke en lærer. Videre kom det frem at det var liten faglig aktivitet i de elektroniske diskusjonsfora, og det var funksjonalitet som ikke var i bruk. Ved Universitet i Oslo ble det vist til systematisk forbedringsarbeid for å dyktiggjøre fagmiljøet i pedagogisk bruk av ClassFronter.
Oppgaven konkluderer blant annet med at det er et behov for å strukturere bruken av ClassFronter. Start med en håndterbar mal for arbeidet og bygg videre på denne gjennom systematisk forbedringsarbeid som inkluderer lærerne.