Abstract
Hensikten med studien har vært å belyse valgt problemstillingen;
”Hvordan kan undervisning og veiledning knyttet til kliniske studier i psykisk helsearbeid bidra til å styrke sykepleierstudentens handlingsberedskap i møte med det selvmordsnære menneske?”
Egen forforståelse ga studien overskriften ”På tynn is”, og er knyttet til mangeårig klinisk erfaring med selvmordsnære pasienter og undervisning og veiledning av studenter.
Det er valgt en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Dette harmonerer med forståelsen av sykepleie som en mellommenneskelig prosess, og med de dype eksistensielle spørsmål som knytter seg til fenomenet selvmord. Studien er av kvalitativ art. Valgte metoder er intervju og litteraturstudium.
Funn understreker hvor krevende møtet med den selvmordsnære er for sykepleierstudenten, og reiser viktige spørsmål knyttet til tilrettelegging av undervisning og veiledning.
Nøkkelord: selvmord, sykepleierstudent, psykiatrisk sykepleie, undervisningsopplegg