Abstract
Problemstilling
Avhandlingen omhandler barn med direkte og indirekte krigsopplevelser. Avhandlingen tar opp teori om traume og ulike aspekter av traumatiske opplevelser forårsaket av krig og konsekvenser dette har for barns intellektuelle, emosjonelle og sosiale vansker. Barn utsatt for traumer påvirkes av flere faktorer som deres egne ressurser, familie og nettverket. Avhandlingen tar opp med vekt på skolen. Skolen er en viktig faktor i alle aspekter ved barnets utvikling og liv, fordi skolen er ved siden av foreldre den viktigste oppdrager. Teorier som det settes fokus på i avhandlingen, belyser barnets evne til mestring ved hjelp av resiliencefaktorer. I denne forbindelsen blir det redegjort for resiliencefaktorer som fremmer mestring hos barn utsatt for stress og risiko.
Dette var utgangspunkt for avhandlingens problemstilling som er følgende: Hvordan krig påvirker barn? Hva vet vi beskytter barn mot traumer og hva gjør at barn og unge mestrer? Hva kan skolen gjøre for å fremme mestring hos barn med traumatiske opplevelser som følge av krig?
Metode
For å kunne belyse problemstillingen ble det foretatt teoristudie og en kvalitativ studie. Undersøkelsen ble bygd på teorier om traume, mestring og resiliencefaktorer. Grunnmaterialet i den empiriske undersøkelsen var intervju av en liten gruppe elever som var direkte eller indirekte involvert i krigen i Bosnia og Hercegovina. Andre kilder til informasjon var spørreskjema som vi brukte på elevenes klassestyrere og innsyn i elevenes journal fra et ”detraumatiseringsprosjektet” elevene var allerede involvert i.
Spørsmålet vi stilte oss var om funnene fra vår undersøkelse kan forklares ut fra de teoretiske redegjørelsene: om hvordan traumer, mestring, og resiliencefaktorer kan gi seg utslag hos noen barn etter krig, med tanke på skoleutfordringer også. Analysen av intervjuene og spørreskjema gikk ut på å sammenligne resultater av undersøkelsen med teorier.
Grunnlaget for analysen av resultatene var analytisk generalisering. Det vil si at hvis resultatene støtter allerede eksisterende teori på området, så styrkes disse teoriene.
Resultater/konklusjon
Som oppsummering kan vi si at forventningene til undersøkelsen ble innfridd og at resultater fra undersøkelsen kan forklares ut fra teorier. Elevene som var med i undersøkelsen viste kjennetegn på at de er påvirket av traumatiske hendelser under og etter krigen og at resiliencefaktorer som har vært til stede i barnas liv, har gjort dem i bedre stand til å møte skolerelaterte utfordringer.
De eksisterende teorier og den empiriske undersøkelsen har hjulpet oss til å forstå at det er viktig å utvikle tiltak på skolen for barn som var/er utsatt for traumatiske belastninger, for å fremme resiliencefaktorer som har vært til stedet i deres liv.