Abstract
Masteroppgaven inneholder en undersøkelse av forholdene mellom norske alterfrontaler med mariamirakelfremstillinger og mariamirakler slik de ble fortalt i norrøne og latinske håndskrifter i middelalderen. Målet har vært å belyse skriftlige kilder som kan være bakgrunn for mirakelbildene på frontalene Dale II, Hamre, Vanylven og Årdal, som er datert til mellom ca.1300 og 1350. Frontalene som i dag er en del av Bergen Museums samling, har tidligere dekorert sognekirker på vestlandet. Alterfrontaler som tidligere ble kalt antemensaler, er malte treplater satt sammen av flere bord som dekker alterets forside. Mariamirakler er fortellinger om undre som er forbundet til jomfru Maria og hennes rolle i frelsen. Det store antall av bevarte manuskripter vitner om hennes popularitet i middelalderen.
I oppgaven er alterfrontalenes bilder både blitt sammenlignet med norrøne og latinske tekster med mariamirakler. De norrøne håndskriftene ble nedskrevet på Island i perioden 1275- 1450. De finnes i dag bevart i Den Arnamagnæanske samling København, Det Kungliga biblioteket Stockholm og Riksarkivet i Oslo. Av latinske legender har jeg i hovedsak benyttet franske og engelske mariamirakler fra perioden 1050-1250, i sammenligning med mirakelbildene på frontalene. En del av oppgaven omhandler andre mulige kilder enn de litterære som bakgrunn for mariamirakelfremstillingene på de norske frontalene, som glassmalerier, veggmalerier og illuminasjoner. Undersøkelsen viser en forbindelse mellom europisk kultur og kirkekunst og de norske frontalene. Mariamiraklene avbildet på frontalene er i stor grad i overensstemmelse med miraklene slik de blir fortalt både i de norrøne og latinske marialegendene