Abstract
Feltarbeidet på ca. 3 år ble utført i årene 1981-1986 blant Kanakanay i Sagada på Luzon i Filippinene. Disse blir av antropologer som oftest referert til som Sagada Igorots. Stedet ble bl.annet valgt fordi området hadde sterke tradisjoner knyttet til en forfedretro samtidig som moderniseringsprosesser gjør seg gjeldende. Storsamfunnet er representert ved offentlig administrasjon, bank, post og den protestantiske episkopale kirke som på begynnelsen av 1900 tallet etablerte seg her og som etter hvert fikk etablert skole og sykehus. Veiforbindelse med buss til Baguio og hovedstaden Manila var viktig i en moderniseringsprosess og ga bl.a. økte muligheter med handel og muligheter for lønnsarbeid andre steder. Dette har også medført at turisme har blitt en stadig viktigere inntekt.
Sagada har en rådende ideologi om at det ikke er noen forskjell på kjønn. Både kvinner og menn uttrykker denne ideologien. Dette arbeidet prøver å belyse den praksis som utøves av personer av begge kjønn i et samfunn som fremdeles domineres av tradisjonene. Tradisjonene preges av en sterk forfedretro som virker inn på dagliglivet. Hvordan kvinnelige og mannlige identiteter konstrueres innen denne dominerende tradisjonelle rammen utgjør en basis i oppgaven. Sagada er et interressant felt for å studere konstruksjon av kjønn med en rådende ideologi om likeverd. Konklusjonen er at det råder stor grad av likeverd mellom kjønn på mange områder av livet som gir kvinner vel så høy grad av delaktighet, valgfrihet og medbestemmelse som menn. Dette arbeidet avdekker faktorer og sammenhenger som understøtter den relativt høye grad av likeverd i praksis.
De teoretiske perspektiver som blir brukt knytter seg bl.a. til konstruksjon av sted. Erfaring og erindring utgjør elementer i stedskonstruksjon. Erindring er innskrevet i kroppen gjennom erfaringer med omgivelsene. Gjennom en slik analyse vil det avtegne seg en rom - tid som setter premisser for kjønnet praksis. Den moderne tid er allerede representert som steder.Landskapet betstår av tradisjonelle steder og nyere steder. Hvordan kvinner og menn bruker disse nyere stedene har medført en endret praksis, som medfører endringer i konstruksjon av kjønn. I Sagada ser det ut til at kvinnene erverver seg økt innflytelse lokalt i denne endringsprosessen.