Abstract
I denne oppgaven diskuterer jeg medienes spesielle samfunnsrolle, som både kommersielle bedrifter og samtidig viktige institusjoner i en demokratisk forstand. Dette gjør jeg gjennom først å diskutere ulike teoretiske innfallsvinkler på denne todelte rollen, før jeg empirisk behandler en historikk over Orkla som medieeier, spesifisert til en analyse av eierskapet i Drammens Tidende. Videre følger en presentasjon av salgsprosessen i Orkla Media, som ble initiert i november 2005 og avsluttet i juni 2006. Salget vekket stor debatt, og viste hvordan mediebedriftene ventes å ta spesielle hensyn utover de rent bedriftsøkonomiske ved slike omstillingsprosesser. Avslutningsvis oppsummerer jeg eierskapet og salgsprosessen i en diskusjon om Orkla som medieeier, og noen betraktninger om salgsprosessens utfall.
In this thesis I discuss the special position the media holds, as being commercial enterprises on the one hand, and important institutions in society in a democratic sense on the other. I do this by firstly discussing various theoretical perspectives on this divided role, before conducting an empirical presentation of the history of Orkla as an owner of media enterprises in Norway, specifically analysing Orkla‟s ownership in the large regional newspaper Drammens Tidende. I follow this by conducting an analysis of the process introduced in November 2005, culminating with Orkla selling its media division in June, 2006. In conclusion, I sum up Orkla‟s ownership and the sale process in a discussion about Orkla as a media owner, and some considerations about the process‟ outcome.