Abstract
Oppgaven tar for seg attribueringen av 16 møbler med intarsiadekorasjoner som trolig er produsert i Norge på 1700-tallet. Enkelte av møblene har tidligere blitt attribuert til en nordmann ved navn Poul Krefting, eller er blitt beskrevet som ”i Kreftings maner”. Krefting levde i perioden 1692 – 1746, dels på storgårder eid av familien i Bærum.
I motsetning til mange møbler fra samme periode, består ikke intarsiaarbeidene på de 16 møblene kun av geometriske figurer, men de er rike på billedmotiver, og har det til felles at arkitektoniske motiver er mye brukt. I så måte skiller de seg fra møbler produsert i Norge i samme period av en annen intarsiamester, Johan Jacob Katzenberger, også kallt ”Allegorimesteren” på grunn av sin omfattende bruk av allegorier som billedmotiv.
Ut fra en analyse av motivvalg, innlegningsteknikk, materialbruk, møbelstilart og andre holdepunkter, konkluderer oppgaven med at møblene kan inndeles i to grupper laget av to forskjellige mestere, hvor Krefting kun har stått for 5 av møblene. Tilknytningen til Krefting er anekdotisk og går på at han har laget møblene som ”hobbyvirksomhet”. Med sin familiebakgrunn og ut fra arkitekturmotivene på møblene er ikke dette usannsynlig.
Mesteren for de øvrige 11 møblene er ukjent, men det er mye som tyder på at han har hatt sitt virke i Buskerud. I motsetning til Krefting har han trolig vært utlært snekkermester og laugsmedlem, og produksjonen hans har trolig funnet sted i siste halvdel av 1700-tallet.
Innledningsvis redegjør oppgaven for intarsiaens histore, teknikker og materialer, møblenes stilarter og bruk, samt snekkerfaget i Norge på 1700-tallet.