Abstract
Mange unge mennesker opplever museumsbesøk som kjedelige. Utstillingene er ofte uten noen form for brukerinteraksjon og er på den måten lite underholdende. Dette er ikke tilfellet for det interaktive Vitensenteret som ligger i underetasjen til Norsk Teknisk Museum. Her er alle installasjonene tilpasset barn og ungdom, og besøkende har det gøy. Vitensenteret jobber kontinuerlig med å kartlegge nye muligheter for å bedre brukeropplevelsen. Mobiltelefon og teknologi opptar flertallet av ungdommen i dag, men Vitensenteret har aldri tidligere vurdert mulighetene for å innføre mobile tjenester.
Denne oppgaven ser på muligheten for å lage en mobiltelefontjeneste som gir besøkende en forbedret brukeropplevelse på et Vitensenteret. Det ble implementert en kringkastingstjeneste for meldinger via blåtannteknologi. Løsningen ble utviklet i samarbeid med Vitensenteret og besøkende der. Undersøkelser ble foretatt på Vitensenteret i naturlige omgivelser med vanlige besøkende som test-materiell. Løsningen stod i over to uker og ble evaluert med grunnlag i intervjuer, observasjoner og meldingslogger.
Resultatene viser at mange er interessert i nye mobiltelefontjeneseter, men også at det er utfordringer knyttet til bruk av blåtannteknologi. Det er begrensninger på antall samtidige brukere og på overføringshastighet. I tillegg er meldingslyd fraværende på mange mobiltelefoner for mottak av blåtannmeldinger. Det er også vanskelig å få oppmerksomhet for en mobiltelefontjeneste i omgivelser med mange andre interessante inntrykk, som et interaktivt vitensenter. Undersøkelser tyder på at mange voksne leser postere, men svært få barn og ungdom. Der er derfor en utfordring å finne hvordan man kan informere unge brukere om en mobiltelefontjeneste. Det virker derimot som om mange flere barn og ungdommer alltid har blåtann aktivert. Undersøkelsene tyder på at det øker sjansen for mottak av blåtannmeldinger.