Abstract
Formål:
Hensikten med studien er å se på hvilken betydning kreative gruppeaktiviteter som drama, forming, dans og musikk kan ha for utdanning av ergoterapistudenter med tanke på erfaring, personlig utvikling og yrkeskompetanse.
Teoretisk forankring:
Fenomenologi, med Merleau-Pontys filosofi om kroppen og kunstens betydning for erkjennelse anvendes som analytisk perspektiv. Teori om kreativitet og terapeutrollen i ergoterapi brukes for å synliggjøre behovet for en kreativ tilnærming i utøvelsen av yrket med tanke på klientsentrert arbeid.
Metode:
Prosjektet har en kvalitativ tilnærming. Studien inkluderer åtte intervju med studenter og tidligere studenter. Analysearbeidet er basert på meningsfortetting inspirert av Giorgi, mens et interaksjonistisk perspektiv belyser forskerrollen.
Resultater:
Studien viser at motivasjon, opplevelse av mening og trygge rammer er avgjørende for engasjement og deltakelse i kreative gruppeaktiviteter. Aktivitetene inviterer til samarbeid og kreativ utfoldelse, og gir mulighet for utvikling. Av samme grunn er de utfordrende på flere plan. Kreativitet i samhandling utfordrer grenser, troen på egne kreative evner, frykten for det ukjente og eget perspektiv på verden. I tillegg til kunnskap om hvordan kreative uttrykk kan anvendes i terapi, forteller deltakerne om opplevelse av glede og mestring. Utvikling beskrives gjennom økt fleksibilitet, trygghet i forhold til improvisering, bedre forståelse av seg selv og andre i samhandling og styrket tro på egen kreativitet og problemløsningsevne.
Konklusjon:
Samfunn og arbeidsliv preges av individorientering, krav til fleksibilitet og problemløsningsevne. Deltakernes erfaring med kreative gruppeaktiviteter kan forstås som tilnærming til metoder anvendt i terapi, men studien antyder at erfaringene også bidrar til bevisstgjøring og utvikling av mer generelle ferdigheter knyttet til kommunikasjon og problemløsningsevne, som behøves i klientsentrert arbeid spesielt, og som møter samfunnets krav generelt. Utfordringen blir å skape trygge rammer om aktivitetene, synliggjøre målet og fokusere på en leken tilnærming som retter seg mer mot en hverdagskreativitet enn mot spesielle kunstneriske evner.
Summary
Purpose:
The purpose of this study is to examine the importance that creative group activities such as drama, dance, crafts and music may have in relation to experience, personal development and professional skills in the education of occupation therapy students.
Theory base:
Phenomenology, where Merleau-Ponty’s philosophy on the importance of the body and of art for developing insight is applied as analytic perspective. Theory on creativity and the role of the therapist in occupational therapy is used to demonstrate the need for a creative approach in client centered professional practice.
Method:
The project has a qualitative approach. The study includes eight interviews with students and former students. The analysis is based on condensation of meaning inspired by Giorgi, while the role of the researcher is seen in an interactionalist perspective.
Results:
The study shows that motivation, a sense of meaning and a supportive environment are crucial for engagement and active participation in creative group activities. The chosen activities encourage cooperation and creative expression, and allow for personal development. They are therefore challenging on various levels. Collaborative creativity challenges both personal limits, confidence in own creative abilities, fear of the unknown and ones personal outlook. In addition to how creative activities can be used in therapy, the participants recount experiences of pleasure and mastery. Personal development is described in terms of greater flexibility, self confidence in relation to improvisation, a better understanding of oneself and others in collaboration, and improved confidence in ones creative and problem solving abilities.
Conclusion:
Society and work are characterized by a strong focus on the individual, on flexibility and problem solving abilities. The participants’ experiences with creative group activities can be seen as an approach to therapeutic methods, but this study suggest that the experience of taking part in creative group activities also contributes to awareness and development of more general skills in communication and problem solving, which are necessary in client centered work in particular, and in meeting the demands of society in general. The challenge lies in creating a safe environment for the activities, in clarifying the aims and in focusing on a playful approach to everyday activities rather than on specific artistic talents.