Abstract
I denne oppgaven belyses betydningen av kjønn, utdanning og psykososiale ressurser for depressive symptomer i et norsk utvalg fra 2003. Problemstillingen omhandler effekten av utdanning på henholdsvis mestringsfølelse og depressive symptomer. Det viser seg at disse effektene er sterkere blant kvinner enn blant menn.
Videre tematiseres fordelingen av sosiale ressurser i form av sosial støtte, samvær med andre og naborelasjoner, med særlig vekt på forskjeller mellom kjønn og utdanningsgrupper. Kvinner oppgir høyere grad av sosial støtte enn menn. Menn oppgir bedre nabokontakt. Grupper med høyere utdanning oppgir mest sosial støtte, men ukentlig samvær med færre andre enn lavere utdanningsgrupper. Gruppen med grunnskole oppgir best nabokontakt og samvær med flest andre.
Forholdet mellom sosiale ressurser, mestringsfølelse og depressive symptomer problematiseres også. Korrelasjonen mellom mestringsfølelse og depressive symptomer er sterkest i grupper med få sosiale ressurser.
Jeg presenterer teoretiske og forskningsmessige bidrag som drøfter og undersøker årsaker til depressive symptomer, fordelingen av psykososiale ressurser og forholdet mellom disse faktorene. Deretter redegjør jeg for forklaringsmodeller for sosial ulikhet i helse; først og fremst perspektiver som vektlegger betydningen av strukturelle faktorer og psykososiale forhold.
Datamaterialet som ligger til grunn for analysene er hentet fra norLAG – Den norske studien av livsløp, aldring og generasjon. Denne undersøkelsen er utført av Statistisk Sentralbyrå i regi av NOVA. Materialet analyseres ved hjelp av regresjons- og korrelasjonsanalyse. Avslutningsvis drøfter jeg funnene ved hjelp av teorien som tidligere er presentert.