Abstract
Den dominerende seksualitetsdiskursen synes å være knyttet til et syn på homoseksuelle som marginalisert og undertrykket, og denne posisjonen blir utrykt eller gjort gjennom et smertespråk. I dette prosjektet ble det drøftet hvordan og hvorfor dette smertespråk opprettholdes, og hvordan det er posisjonert i forhold til alternative måter å italesette homoseksualitet på. En konklusjon var at det synes som om den delen av kjønnsforskningsfeltet som insisterer på entydige seksuelle kategorier, samtidig bidrar til å opprettholde og politisere den posisjonen som bekreftes gjennom smertespråket. Samtidig syntes det som om informantene i et utvalg på ti ”homoseksuelle” personer i stor grad tok i bruk smertespråket for å konstituere sin identitet, både gjennom tolkning av sine posisjoner og gjennom sine livsfortellinger. Samtidig gav de utykk for ønsker om alternativer forståelser, som brøt med den dominante seksualitetsdiskursen. I oppgaven ble det derfor også drøftet hvordan både perspektiver som Foucault og queerteori kan åpne for andre måter å forstå seksualitet på, blant annet gjennom en overskridelse av de seksuelle kategoriene og ved å bruke begjæret som maktstrategi for endring.
The pain language of “homosexuals”
The dominant discourse on sexuality seems to be linked to a view of “homosexuals” as marginalized and repressed, and this position is expressed or “done” through a language of pain and suffering. In this project I argue how and why this language is maintained, and how it is positioned in relation to alternative ways of expressing homosexuality. The conclusion suggests that those within the field of gender studies who insist on clear sexual categories, simultaneously maintain and politize the pain language. Accordingly, from a sample of ten “homosexual” people, it seemed that the pain language, was used to constitute their identity both through their interpretation of their positions and through their life stories. They also expressed the need for alternative understandings of themselves that did not imply using the pain language. In the thesis, I therefore, discuss how Foucauldian and queertheory perspectives, may contribute alternative understandings of sexuality, among others things, through transcending the sexual categories, and by using sexual lust as a power-strategy for change.