Abstract
Bakgrunn og formål.
Sammen med fonologisk bevissthet, er bokstavkunnskap og oppdagelsen av det alfabetiske prinsipp grunnleggende ferdigheter som har betydning for utvikling av leseferdighet (Engen 1999, s. 12-14). Mange barn strever imidlertid med å gjenkjenne og skille fra hverandre formlike bokstaver. Dersom det skulle vise seg at barn som forveksler formlike bokstaver også har svakere forståelse av grunnleggende begreper, kunne direkte undervisning i begreper og begrepssystemer som beskriver bokstavenes form, plassering, stilling, retning og høyde tenkes å være et relevant tiltak for å styrke bokstavlæringen hos disse barna.
På den bakgrunn ønsket jeg å gjennomføre en studie med det formål å finne en mulig sammenheng mellom bokstavkunnskap og forståelse av grunnleggende begreper hos barn som skal lære å lese.
Problemstilling.
Hvilken sammenheng er det mellom bokstavkunnskap og forståelse av grunnleggende begreper på 2. klassetrinn?
Metode og gjennomføring.
Ved hjelp av to tester ble det gjennomført en kvantitativ undersøkelse på utvalgte andreklassinger i en kommune på Østlandet. Resultatene på delprøven kjenne igjen bokstavene fra Læringssenterets Kartlegging av leseferdighet 2. klasse ble sammenlignet med resultatene fra Bracken Basic Concept Scale , som kartlegger barns reseptive ordforråd og grunnleggende begrepsforståelse. Statistikkprogrammet Statistical Package for the Social Sciences 11.0 (SPSS) ble benyttet til databehandling og dataanalyse.
Resultat.
Kartleggingen av bokstavkunnskap viste at det ble gjort flest feil på de formlike bokstavene [b] og [d] (figur 5.1.2). Disse bokstavene, som begge er satt sammen av en loddrett linje og en bue, er bare delvis forskjellige. Forskjellen ligger i buens retning/posisjon i forhold til linjen.
Elever som hadde alt rett på kjenne igjen bokstavene , hadde høyere skåre på forståelse av grunnleggende begreper enn de elevene som ikke hadde alt rett. Korrelasjonsanalysen viste en positiv sammenheng mellom variablene bokstavkunnskap og forståelse av grunnleggende begreper (tabell 5.3.1 og 5.3.2). Variablene retning/posisjon og bokstavkunnskap viste en relativt sterk korrelasjon med 0,353, og dette funnet var signifikant innenfor 5 %.
Funn av en statistisk sammenheng mellom bokstavkunnskap og forståelse av grunnleggende begreper indikerer at forståelse av grunnleggende begreper har betydning for bokstavlæring. På den bakgrunn må direkte og systematisk undervisning i grunnleggende begreper og begrepssystemer anses å være et aktuelt tiltak i arbeidet med å forebygge lese- og skrivevansker.