Abstract
I denne oppgaven analyserer jeg enkelte massemøter hos den religiøse bevegelsen Peoples Temple ut fra sosiologen Peter Bergers teorier om religiøse legitimeringer og teodicéer. Oppgavens problemstilling er: ”Hvilke teodicéer var det som ble formidlet som religiøse legitimeringer, og som gav mening under anomiske situasjoner under Peoples Temples massemøter i Jonestown?” Over 900 medlemmer av Peoples Temple mistet sine liv rundt 18. november 1978 i det lederen, Jim Jones, kalte et revolusjonært selvmord. Peoples Temple var en amerikansk bevegelse som emigrerte fra Indiana og videre til California før den opprettet en koloni i Guyanas nordvestlige Barima-Waini-region.
Bevegelsen var inspirert av både sosialismen og kristendommen. Peter Berger er opptatt av den skjørheten som skygger all menneskelig eksistens. Mennesket søker fremfor alt mening, ikke lykke, hevder Berger. Kriser, eller anomier, truer hele tiden den fornemmelse av orden og mening, eller nomos, som mennesker trenger for å fungere. Jeg finner at Bergers begreper er nyttige for å kaste lys over de krisene som bosetningen i Jonestown opplevde. Disse krisene var kjent som hvite netter. Hvite netter var tilbakevendende unntakstilstander som ble utløst når Jones fornemmet trusler mot bosetningen. Disse krisene kunne bli utløst av både virkelige og innbilte farer. Blant annet fryktet Jones at bosetningen skulle invaderes av bevegelsens fiender, mediene, myndighetene eller en organisasjon av tidligere medlemmer.
En teodicé er en form for religiøs legitimering som gir mening i anomiske situasjoner. Det er et begrep som i sin tid ble konstruert av Leibnitz for forklaringer som kunne forlike Guds allmakt med det ondes eksistens. Peter Berger bruker dette begrepet bredere og definerer også meningsskapelse som ikke forutsetter Guds eksistens som teodicéer. Da Leo Ryan, et medlem av den amerikanske Kongressen, besøkte Jonestown i 1978, henvendte flere Peoples Temple-medlemmer seg til ham for å følge med delegasjonen hjem.
Følgen ble at Ryan og flere andre ble skutt på en nærliggende flyplass. Deretter begikk Peoples Temple revolusjonært selvmord. Jeg finner at Peoples Temple inntil Ryans besøk hadde et sterkt fokus på dennesidige teodicéer. Slike forklaringer lover tilhørerne en bedre fremtid som i dette livet vil veie opp den urett som man opplever i dag. Slike teodicéer har potensielt revolusjonære og voldelige aspekter. Blant annet ser Jones for seg at en postapokalyptisk atombombet verden er bedre egnet for Peoples Temples interesser. Etter skuddene på flyplassen blir døden en meningsvei og en hinsidig tilflukt fra en i følge Jim Jones ubarmhjertig verden.