Abstract
Ungdom er en høyrisikogruppe i trafikken og ulike typer holdningskampanjer er tiltak som ofte blir benyttet for å forsøke å redusere den dystre ulykkesstatistikken. Innen psykologien er det gjort mange forsøk på å forklare individuelle forskjeller i forhold til risikoadferd i trafikken ved å benytte ulike forklaringsmodeller for atferd, eller ved å forklare atferd ut i fra personlighetstrekk. Det er imidlertid sjelden man har mulighet til både å se på endringer i holdninger, intensjoner og atferd over tid og samtidig undersøke hvilke faktorer som kan ha betydning for endring. Det foreliggende studiet undersøkte slike endringer hos unge trafikanter før og etter en trafikksikkerhetskampanje. Samtidig ble tilsvarende endringer i en
sammenligningsgruppe med ungdom som ikke hadde vært utsatt for kampanjen målt. Det ble funnet støtte for at initielle oppfatninger i forhold til trafikksikkerhet, kjønn, personlighetstrekk og sårbarhet (det å tro at man selv kan bli skadd i en ulykke) har betydning for endring. Imidlertid var effekten av disse variablene (med unntak av sårbarhet) like store i sammenligningsgruppen. Dette tyder på at disse variablene har en effekt på naturlige endringer over tid og ikke det at kampanjen har en effekt. For å finne ut mer om de underliggende motivasjonene som kan forklare disse endringene,
diskuteres teorier som omhandler påvirkningsprosessen. Implikasjoner for kampanjedesign rettet mot ulike grupper ungdom blir også diskutert.