Abstract
Teknologi og lærere, innføring av IT i grunnskolen.
Feltarbeidet er foretatt i en liten kommune i Norge. Kommunen ligger på sørøstlandet, ikke langt fra et område tidligere preget av tungindustri. Det som har vært det overordnede målet har vært å undersøke hvordan lærere forholder seg til innføring av IT teknologi i skolen. Det vil si, jeg har forsøkt å finne ut hvordan lærerne forholder seg til og tar i bruk pc teknologi i skolen..
Jeg har vært deltagende observatør, og har måttet forholde meg til de samme forholdene som informantene mine. Feltarbeidet har i hovedsak foregått ved to fådelte barneskoler, samtidig som alle tre barneskolene i kommunen har hatt mye samarbeid.
I oppgaven forsøker jeg å forklares lærernes arbeidsoppgaver, omgivelser, lærer relasjoner og tid/prioriteringer. Da jeg begynte på feltarbeidet, ble alle kommuneansatte tilbudt å ta datakortet. Undersøkelser seinere viste at bare 2 av 24 lærere tok utdanningen som ledet til datakortet. Forklaringen på dette er ikke opplagt. Antropologisk teori kan muligens kaste lys over dette. Teknologi er et viktig tema i oppgaven, og til tross for at lærerne i følge min forskning synes trege til å ta i bruk IT som en systematisk del av undervisningen, benytter de seg likevel av teknologi på ulike måter. Barneskoler i dag er en kvinnedominert arbeidsplass, og dette kan tenkes å ha betydning for resultatet i forhold til datakortet.
Våren 2009
Inger Lise Saltvig