Abstract
Denne oppgaven handler om norske lærerstudenter og deres kunnskaper og ferdigheter i de matematiske fagområdene statistikk og sannsynlighet. Oppgaven har som mål å gi et bilde et bilde av hvor flinke lærerstudentene er, hvordan de presterer i forhold til hverandre, og hvilke holdninger de har til læring, undervisning og til matematikk generelt. Dette er interessant fordi sannsynlighet og statistikk er relativt nye fagområder i den norske grunnskolen, og fordi det generelt sett har vært lite forskning på lærerutdanningen fra et fagdidaktisk perspektiv.
Grunnlaget for oppgaven er TEDS-M-undersøkelsen som ble gjennomført i 2008, og som alle landets lærerutdanningsinstitusjoner deltok på. Her ble studentene bedt om å løse matematiske oppgaver og svare på spørsmål angående sin bakgrunn, lærerutdanning og sine holdninger til matematikk, læring og undervisning.
Resultatene viser at matematikklærerstudentenes matematikkunnskaper innenfor statistikk og sannsynlighetsregning er svake, og at spesielt lærerstudentene med minst faglig fordypning presterer dårlig. Studentene som tar PPU og de som tar mastergrad gjør det noe bedre på oppgavene, og har i tillegg et noe mer konstruktivistisk syn på matematikk, læring og undervisning.
Jeg konkluderer med at det bør iverksettes tiltak for å styrke den faglige kompetansen til våre framtidige matematikklærere.