Abstract
TEMA
Evalueringsstudie av mappe som lærings- og vurderingsmetode.
BAKGRUNN
Det er mange måter å gjennomføre mappe- eller portfoliometodikk på. Høgskolen i Oslo, avdeling for sykepleierutdanning har mappemetodikk med sosiokulturell forankring som en sentral lærings og vurderingsmetode.
Etter 5 års erfaring med metoden er den nå gjenstand for en omfattende evaluering. Evalueringsundersøkelsens mål er primært å kunne tilby en utdanning med optimal kvalitet. Et sekundært mål er å oppfylle de kvalitetskrav som NOKUT stiller som betingelse for godkjenning. På bakgrunn av at utdanningen mistet sin akkreditering i 2004, er dette siste målet en viktig drivkraft. Skolen har i de senere år iverksatt kvalitetsforbedringer og fikk i 2008 sin godkjenning tilbake. NOKUT stilte i den forbindelse en betingelse om kontinuerlig evaluering av skolens virksomhet. Denne studien inngår som en del av evalueringene.
PROBLEMSTILLINGER
Studien fokuserer på studentenes opplevelse av mappemetodikken i et ”bottom up” perspektiv. I hvilken grad er studentene fornøyd med gjennomføringen av denne sosiokulturelle læringsmetoden? Ulike aspekt blir belyst, slik som læringsutbytte, gruppesamarbeid, veiledning, eksamensform, språkproblemer, organisering og informasjon. Fungerer læringsmetoden etter intensjonene eller må gjennomføringen av metoden forbedres, hvilke punkter skal i så tilfelle forandres?
Empiriske funn blir analysert ved hjelp av Etienne Wegners teori om ”Communities of practice”. I denne teorien fremmer han sin forståelse av kvalitet i en lærende organisasjon.
Det sentrale forskningsspørsmålet i oppgaven er studentenes opplevelse av deltagelse og mening i forhold til mappe som lærings og vurderingsmetode?
HOVEDKONKLUSJONER
Undersøkelsen viser en relativt klar tendens, flertallet av studentene vurderer mappemetodikken til nokså bra på en firedelt skala, det vil si nest laveste skåre. Studentene opplever at lærerne har ulike krav og ulik forståelse av mappemetodikken, dette forvirrer
studentene og reduserer deres læringsutbytte. Til tross for skolens sterke betoning av studiegruppen som en sentral læringsenhet, ønsker mange studenter individuell veiledning og individuelle oppgaver.
Når man legger Wegners optikk på disse resultatene, blir det synlig at prosessen hvor studentene gis adgang som legitime deltagere kan ha svakheter. Forhandlinger om en noenlunde felles forståelse av hva mappemetodikk innebærer er en felles oppgave for både studenter, lærere og ledelse.
METODE
Metoden som ble benyttet var spørreskjema med åpne, kvalitative spørsmål. Deltakerne var 209 studenter ved Sykepleierutdanningen, dvs. samtlige studenter i andre studieår. De empiriske funnene er analysert i et hermeneutisk perspek