Abstract
I denne masteroppgaven forenes noen av mine interesseområder som er etikk generelt og anvendt etikk spesielt samt politisk filosofi og miljøetikk. For meg er det en nær forbindelse mellom disse områdene. Et av vår tids store miljøproblemer er utslipp av klimagassen CO2 ved forbrenning av fossil energi. Klimakrisen er utgangspunktet for denne hovedoppgaven. Hovedproblemstillingen er: Gitt klimakrisens utfordringer, hvilke tiltak er nødvendige for at framtidige generasjoner skal få leveverdige og gode liv? Vil klimakrisen gi utfordringer som tvinger fram en ny etikk? Jeg vil se nærmere på hvordan en slik eventuell etikk kan og bør utformes. Videre tar jeg opp noen handlinger mot mulige bærekraftige måter å leve på.
I første del av oppgaven, kapittel 1, 2 og 3, konkluderer jeg først, ved hjelp av blant annet rapporter fra forskere, forfattere og særlig ved filosofen Hans Jonas, med at vi har en klimakrise. Klimaskeptikerne kommer også til orde. De representerer en ikke ubetydelig gruppe. For å få et nødvendig grunnlag for oppgaven blir etikken helt fra antikken, fra Platon og Aristoteles (ved Den Nikomaktiske Etikken), og opp mot vår tid viet nødvendig oppmerksomhet. Den teknologiske sivilisasjon gir utfordringer for en ny etikk. Det er ansvarsetikken til Hans Jonas som blir lagt fram, forklart samt forsøkt videreutviklet. Deretter forsterkes, ved hjelp fra moralfilosofen Stephen M. Gardiner, forståelsen av hva klimakrisen fører til. Det er tre store moralske utfordringer. Den første er klimakrisens globale påvirkning her og nå. Den andre er generasjonsproblemet, mens den tredje er vår teoretiske udugelighet.
I andre del, kapittel 4 og 5, behandles hva utfordringen for den nye etikken bør føre til av handlinger for at vår generasjon, og de neste, skal få bærekraftige og leveverdige liv. Ved analysen her blir det først behandlet om demokratiet bør forbedres i retning av et globalt demokrati slik at de globale problemene mindre vanskelig skal kunne takles og håndteres. Det må dessverre konkluderes med at et verdensstyre, ved et globalt demokrati, ikke vil bli innført i overskuelig framtid. Det bør likevel skje en utvikling mot framtidens bærekraftige samfunn samtidig med kutt i CO2-utslippene. Endringer av livsstilen kan bli nødvendig mange steder. En løsning på befolkningsproblemet er det, på grunn av manglende samhandling i verden, ikke mulig å komme fram til. Matproduksjonen blir mer kritisk. Det konkluderes videre med at en ny økonomi samt at en aktiv bruk av kjernekraft vil bli nødvendig. Helt til slutt viser jeg til at en redning ved en rask forverring av klimakrisen ikke bør bli et alternativ. Selv om de fleste i vår generasjon klarer å redde seg, så gjenstår likevel den aller største etiske utfordringen. Kommer vi til å gjøre nok for framtidige generasjoner? Fortiden og samtiden må brukes til å redde framtiden. Her ligger de store utfordringene for den nye etikken.