Abstract
Utgangspunktet for denne oppgaven er informasjons- og kommunikasjonsteknologiens inntog i offentlig forvaltning. Offentlig sektor er i dag storforbrukere av IKT. Teknologien representerer en fasinerende mulighetsstruktur – 24 timers-forvaltning – bedre service, bedre demokrati, mer effektivitet, og så videre. Samtidig stiller teknologien offentlig sektor ovenfor viktige utfordringer. Digitaliseringen av tekst, lyd, bilder kombinert med et mylder av programvare, skaper et uavbrutt og tiltakende behov for å ”holde styr på” informasjonsmangfoldet. Dette gjelder ikke minst offentlig forvaltning. Utfordringene gjelder evne og viljen til å ta teknologien i bruk, men også vanskelige avveininger mellom kolliderende hensyn. For eksempel hensynet til effektivitet versus hensynet til ivaretakelse og videreføring av grunnleggende forvaltningsprinsipper, som personvern, offentlighet og innsyn.
Vårt inntak til disse omfattende prosessene er å betrakte utviklingslinjene som en serie ”teknologiske beslutningssituasjoner”.
Vi har i oppgaven vår sett hvordan fremveksten av informasjonssamfunnet påvirker oss og de offentlige tjenestene vi benytter. Vårt fokus har vært på søketeknologi som er viktig fordi mengden av informasjon er enorm og raskt voksende, og fordi forvaltningen har klare ambisjoner om å tilby gode elektroniske selvbetjeningsløsninger. Det hjelper ikke å dele og publisere, hvis det det er vanskelig eller nærmest umulig å gjenfinne.
For å tilnærme oss problemstillingen har vi valgt to case. Casene tar utgangspunkt i NAV og Skatteetaten og deres bakgrunn for valg av søketeknologi. Valg av case er ikke tilfeldig. Nav og Skatteetaten er begge svært store og viktige statlige tjenesteprodusenter med betydelig ansvar for informasjonsforvaltning og tjenesteproduksjon Deres nettsteder er samtidig de to mest besøkte offentlige nettstedene i Norge (Eniro og Norsk Gallup).