Abstract
Bakgrunn og formål
I løpet av de siste årene har det kommet frem at forekomsten av barn som blir eksponert for rusmidler i mors liv er et svært underkjent og økende problem. Beregninger fra Sverige og USA indikerer at det kan være 1 av 100 barn med skader av alkohol i motsetning til antagelser om 1 av 1000 barn. Formålet med oppgaven er først og fremst å undersøke hvordan og på hvilken måte man kan tilrettelegge opplæringen for elever med alkoholskader. Dette er relevant da det mest sannsynelig er flere barn i skolealder som har slike skader enn man tidligere trodde og som da muligens ikke får den tilrettelagte opplæringen de har krav på.
Problemstilling
Denne oppgaven undersøker hvordan og på hvilke måter skolen kan tilrettelegge opplæringen for elever med Fetal Spectrum Disorders (FASD). Det er en kvalitativ studie som er basert på foreldres opplevelser rundt barna med FASD og deres skolegang. Foreldre ble valgt som informanter fordi skoler og hjelpeapparat synes og ha begrenset kunnskap om syndromet.
Metode og analyse
Kvalitativ forskningsdesign ble lagt til grunn for undersøkelsen, med et semistrukturet intervju som metode for datainnsamling. Det var fire informanter i denne undersøkelsen, 2 adoptivforeldre og 2 fosterforeldre til barn med FASD. I denne undersøkelsen er det videre brukt en grounded theory inspirert tilnærming for analyse av de innsamlede data.
Resultater og konklusjoner
Tilrettelagt opplæringen for barn med FASD krever at pedagoger og andre som jobber med barnet viser forståelse og er imøtekommende overfor foreldrene og barnet, har gode kunnskaper om barnet, diagnosen og egen undervisningskompetanse. Barna har store og sammensatte vansker som ikke kan kureres, men de er ikke konstante. På områder der barna fikk god tilrettelegging viste de stor fremgang. Barna har behov for et helhetlig, kontinuerlig og individuelt tilrettelagt hjelpetilbud som fokusere på barnas styrker og interesser, der spesialundervisning og funksjonelle IOP er inkludert. Foreldrene har med deres gode kunnskaper om FASD og opplevelse av barnas vansker hatt en sentral rolle i utformingen og gjennomføringen av barnas tilrettelagte opplæring i samarbeid med skolen og hjelpeinstanser.