Abstract
Etter Sovjetunionens oppløsning entret den russiske ortodokse kirken (ROK) den offentlige samfunnssfæren. ROK fikk en stigende tillit i befolkningen, samtidig som kirken ble en synlig samfunnsaktør på den moderne samfunnsarena.
Jeg studerer relasjonene mellom den russiske staten og ROK ved å utforske innføringen av et feltprestkorps i det russiske militæret (RM). Dette prosjektet ble en realitet da Dmitrij Medvedjev i juli 2009 i samtale med religiøse organisasjoner støttet deres forslag om å innføre et feltprestkorps i de militære styrkene.
I denne oppgaven ser jeg på feltprestkorpset slik det er nedfelt i den russiske lovgivningen, statens og ROKs mål med prosjektet, samt utfordringene knyttet det russiske militærets flerreligiøse karakter.
Arbeidet mitt viser at samarbeidet mellom RM og ROK ble satt i gang allerede på 1990-tallet, og egne samarbeidsavtaler mellom de to institusjonene ble underskrevet til tross for, og i strid med, det føderale regelverket. Ortodokse feltprester jobbet de facto i en ekstrajuridisk posisjon fram til januar 2010, da reglementet om arbeid med de troende vernepliktige ble vedtatt. Jeg tolker dette som en prosess hvor grensene mellom de religiøse og sekulære sfærene i det moderne russiske samfunnet blir omdefinert og tolket på nytt. Det konstitusjonelle skillet mellom funksjonene til den sekulære makten og funksjonene til religiøse organisasjoner framstår i det moderne russiske samfunnet som porøs.
Denne studien viser at staten og ROKs syn på feltprestenes oppgaver ikke er helt i overensstemmelse. Imidlertid er det tydelig at staten og kirken samarbeider i RM.
ROK opptrer i ulike offentlige roller hvor de geistlige kommuniserer på ulike nivåer. Kirken deltar i prosesser som er viktige både for den russiske staten og for det politiske og det sivile samfunnet.
Jeg tolker kirkens offentlige kommunikasjon som en taktisk framgangsmåte i forholdet med statsmakten. Samtidig er det tydelig at kirken i praksis prioriterer sin naturlige kristne rolle, nemlig å ta vare på enkeltmennesket og den enkelte soldat.