Abstract
Denne oppgaven omhandler kapasitetsberegning av skruer i gjenget blindhull. For krueforbindelser er det viktig at kapasiteten beregnes i henhold til gjeldende nasjonalt regelverk. For denne type forbindelser inneholder ikke regelverket tilstrekkelig beregningsgrunnlag og andre typer tidkrevende beregninger må ofte gjennomføres.
Oppgaven gir innføring i teorigrunnlaget for skrueforbindelser og generelle dimensjoneringsregler for skruer i regelverket NS-EN 1993-1-8, retningslinjer og annen litteratur og vitenskapelige artikler. Det er lagt vekt på å kartlegge de beregningsmetodene som er gitt i retningslinjer og artikler og utføre numeriske analyser av tilsvarende forbindelser. Der er i tillegg utført elementanalyser for materialkalibrering av karbonstål og syrefast rustfritt stål, samt kapasitetsvurdering av en dobbelsnittet skjærforbindelse.
Formålet med oppgaven er å kartlegge og systematisere anbefalte inngrepslengder og annen relevant informasjon gitt i standarder, vitenskapelige artikler og annen litteratur om temaet. I tillegg skal vi ved hjelp av numeriske analyser veri sere disse og gi anbefalinger for dimensjonering av skruer i gjenget blindhull.
This master thesis deals with calculations for the length of engagement for bolts installed in tapped parts. For bolted joints it is important that the capacity is calculated according to the given design rules. The basis of calculation for bolts installed in a tapped part is not covered in the design rules and time-consuming calculations are often done to document suffi cient capacity.
The thesis gives a introduction to the theory of bolted joints and general design rules given in NS-EN 1993-1-8, guidelines, literature and articles. It is emphasized to study the design methods which is given in guidelines and articles, and to perform fi nite element analysis of bolts installed in a tapped part. It is also performed finite element analysis of material calibration of carbon steel and acid-proof stainless steel, and capacity estimation of a double lap shear joint.
The purpose of the thesis is to identify and systematize recommended length of engagements from information given in design rules, articles and literature. In addition to verify this with use of finite element analysis, and give recommendations for the length of engagement.