Abstract
Mennesker har alltid flyttet på seg, og migrasjon er en naturlig del av en stadig mer globalisert verden. I Norge i dag bor det over en halv million innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn. Det er store helsemessige forskjeller mellom migrantbefolkningene sett under ett og majoritetsbefolkningen. Samtidig finnes det også store variasjoner mellom de ulike migrantbefolkningene både når det gjelder risikofaktorer og forekomst av sykdom. For å kunne yte en likeverdig helsetjeneste til alle, må leger tilegne seg nødvendige kunnskaper om migrasjon og helse, kulturell kompetanse og gode kommunikasjonsferdigheter. Med hensikt å finne ut hvor mye fremtidige leger lærer om dette, har vi gjort en kartlegging av undervisningen ved medisinstudiet i Oslo, og gjennomført en spørreundersøkelse blant studentene.
Kartleggingen viser at medisinstudentene i Oslo får noe undervisning om migrasjon og helse. Undervisningen om temaet omfatter tretten læringsmål, åtte forelesningstimer à 45 min, ett seminar, en kliniske smågruppe, en klinikk og fjorten andre forelesninger hvor tema nevnes. Resultatene fra spørreundersøkelsen antyder at studentenes kunnskap om migrasjon og helse øker utover i studiet. Resultatene viser samtidig at mange avgangsstudenter ikke sier seg enig i å ha tilstrekkelig kunnskap om flere viktige områder. Dette kan tyde på at det likevel ikke undervises nok. En betydelig del av undervisningen utgjøres av to dobbeltforelesninger som ikke er obligatoriske for studentene. Det er dermed sannsynlig at noen studenter går glipp av en sentral del av undervisningen om migrasjon og helse. Vi vil påpeke at det er viktig at tema innenfor migrasjon og helse integreres i den øvrige undervisningen der det er relevant.
Undervisningen ved medisinstudiet dekker flere sentrale tema innenfor migrasjon og helse. Det er imidlertid også viktige tema som ikke dekkes. Dette inkluderer migranters helserettigheter, ulikheter i sykdomspresentasjon, levekår og psykisk helse blant asylsøkere og papirløse migranter, samt helsemessige konsekvenser av tortur. Videre er det andre tema det undervises i, men hvor resultatene fra spørreundersøkelsen indikerer at studentene ikke har tilstrekkelig kunnskap. Eksempler er migranters psykiske helse og bruk av tolk i kliniske intervju.
Ut fra dette gis følgende anbefalinger for å forbedre undervisningen om migrasjon og helse og slik øke medisinstudentenes kunnskap og ferdigheter:
• Øke det totale antallet undervisningstimer om migrasjon og helse
• Innføre et læringsmål og undervisning om migranters helserettigheter
• Innføre en PBL‐oppgave som problematiserer etiske dilemmaer som kan oppstå
ved behandling av asylsøkere og papirløse migranter med begrenset rett til
helsetjenester og økonomisk evne
• Tilby hospitering ved helsetilbud på asylmottak
• Legge inn undervisning om papirløse migranter
Ansvaret for å koordinere undervisningen om migrasjon og helse bør gis til en ansatt ved det medisinske fakultet, slik at det legges til rette for samarbeid mellom ulike fagfelt og instanser.
People have always been on the move, and migration is a natural part of our increasingly more globalised world. Norway currently has more than half a million immigrants and citizens with an immigrant background who were born in Norway. There are huge health differences between the overall migrant population and the majority population. At the same time there are also wide variations between the different migrant populations, both as regard risk factors and the incidences of disease. In order to be able to provide equal health services for everyone, doctors need to acquire the necessary knowledge about migration and health, cultural expertise and good communications skills. In order to find out how much future doctors are learning about this we have undertaken a survey of the medical studies provided in Oslo and have asked students to respond to a questionnaire.
This survey shows that medical students in Oslo receive some tuition about migration and health. Tuition on this topic comprises thirteen teaching goals, eight 45-minute lectures, one seminar, one small clinical group, one clinic and fourteen other lectures during which the topic is mentioned. The results of the survey indicate that student knowledge about migration and health increases as they progress through their studies.
The results also show that many final students do not agree that they have acquired adequate knowledge about several important subjects. This might indicate that not enough tuition is provided. A substantial part of the tuition provided consists of two double lectures that are not compulsory for the students to attend. It is thus likely that some students miss out on an important part of the tuition provided about migration and health. We wish to point out that it is important that topics relating to migration and health should be integrated into the remaining tuition when such is relevant.
Medical tuition covers several key topics relating to migration and health. However, there are also some important topics that are not covered. These include the health rights of migrants, variations in the diseases presented, living conditions and mental health among asylum seekers and migrants without papers, as well as the health-related consequences of torture. Furthermore, the results of the survey indicate that the students have not acquired adequate knowledge about some of the other subjects taught, e.g. the mental health of migrants and using interpreters during clinical interviews.
On this basis the following recommendations have been made in order to improve tuition on migration and health and thus improve the knowledge and skills of medical students:
• Increase the total number of tuition hours relating to migration and health
• Introduce a teaching goal and provide tuition about the health entitlements of migrants
• Introduce a PBL (problem-based learning) assignment highlighting the problems associated with the ethical dilemmas that can arise when treating asylum seekers and migrants without papers who have a limited entitlement to health services and limited financial resources
• Offer teaching practice in respect of health services at immigrant reception centres
• Include tuition about migrants without papers
The responsibility for coordinating tuition on migration and health should be given to one of the employees at the Medical Faculty so that arrangements can be made to ensure cooperation between the various specialist fields and bodies involved.