Abstract
Bakgrunn/emne: Fastleger opplever tidvis at epikrisen de mottar fra spesialisthelsetjenesten mangler elementer som ville vært nyttig for oppstart, videreføring eller avslutning av behandling av deres pasienter. Vi ønsker å se på mulighetene for innføring av en mal for epikriseresymeet ved en medisinsk avdeling. Vi valgte å ta utgangspunkt i Hjertemedisinsk avdeling ved Sykehuset Innlandet, Hamar.
Kunnskapsgrunnlag: Vi har gjennomført selektivt litteratursøk i databasene Pubmed og Cochrane Library, samt i Tidsskrift for Den norske legeforening. Videre har vi innhentet informasjon direkte fra ledelsen ved medisinsk avdeling ved Hamar Sykehus og enkelte fastleger i Hamarområdet.
Begrunnet tiltak og metode: Vi benyttet oss av både norske og internasjonale artikler, data fra norske spørreundersøkelser blant fastleger, og vi forhørte oss med de involverte parter i mikrosystemet for å kartlegge problemstillingen og etablere forslag til løsningstiltak. Med bakgrunn i dette utarbeidet vi et forslag til en mal med fire standardpunkter som kan være med i resymeet. Vår plan er at tiltaket skal gjennomføres gjennom endring i epikrisemalen i DIPS og metodebok, samt undervisning til epikriseskriverne.
Organisering: Vi foreslår at det opprettes en prosjektgruppe ved avdelingen som har ansvaret for gjennomføringen. Epikriseskrivere informeres og opplæres i den nye praksisen. Fortløpende evalueringer av effekt og potensielle problemer registreres og behandles. Lokale fastleger tilknyttes som respondenter.
Resultater/vurdering: Målet med tiltaket er å forbedre kommunikasjonsflyt i helsevesenet
og slik bedre fastlegenes tilfredshet. Resultatene av tiltaket kan måles ved spørreundersøkelse blant fastlegene i den aktuelle sykehuskretsen, og stikkontroll av epikrisene. Vi har ikke oppnådd sikkert grunnlag for å foreslå tiltaket innført, skjønt vi vurderer muligheten for
implementering som reell. Vi anbefaler derfor ikke at tiltaket innføres i sin beskrevne form.