Abstract
Dette masterprosjektet omhandler konservering av det udaterte og usignerte maleriet Bebudelsen. Maleriet består av fire sammensydde lerretsstykker, det er utført i olje på hamp og har et monteringsformat på 119x92 cm. Maleriet har vært spikret på veggen, 3,31 m over gulvet i Otto Valstads atelier uten blindramme. Valstad har malt en forlengelse av motivet direkte på veggen ovenfor.
Hovedmålet med behandlingen var å forbedre den manglende stabiliteten som følge av Valstads montering. Løsningen på remonteringen måtte også ta hensyn til det overliggende himmelmotivet på veggpanelet og utelukket dermed bruken av en blindramme. Et delmål med oppgaven var å øke informasjonsmengden i gjenstandsregisteret til Asker Museum. Undersøkelser av motiv, materialbruk og teknikker har resultert i en datering av Bebudelsen til 1600-tallets Italia, med forlegg i flamske tresnitt.
Bebudelsen ble undersøkt fra lerretet og opp. Tidligere inngrep og skader preget hele maleristrukturen. Transporten av det sammenbrettede maleriet fra Italia hadde resultert i et større antall avskallinger ned til lerretet. Retusjene var utført av Valstad og tilpasset de skitne fargene i maleriet. Overmalingen som forlenget motivet over på veggen dekket også øverste kant av lerretet. Denne fargen var også tilpasset det skitne motivet på samme måte som retusjene. Ulike fotoanalytiske metoder ble benyttet for å dokumentere de originale og de sekundære materialene i maleriet. Pigmenter i de originale og sekundære fargelagene ble identifisert ved XRF analyser og SEM-EDS på mikroprøveuttak. Maleriet manglet en original harpiksferniss, men hadde et uidentifisert oljelag på overflaten. Følgelig ble det valgt en selektiv rensing som innbefattet fjerning av overflateskitt og retusjer, og bevaring av enkelte overmalinger.
Lerretet har ikke vært heldublert og flere tester av lerretet viste at underlaget var i god stand. Maleriet var beskåret sekundært og måtte i tillegg skjæres løs fra veggen ved demonteringen i 2011. Resultatet var at ytterkantene var i dårligere stand enn resten av maleriet. På bakgrunn av dette ble det besluttet å kantdublere maleriet og legge inn små lerretsbiter i de øvrige hullene.
Maleriet ble fernissert fordi fargene fremsto som svært umettede etter rensing. Visuell reintegrering ble hovedsakelig bestemt av den store betraktningsavstanden og delvis av skadeomfanget. På grunn av den økte fargeforskjellen etter rensing mellom fargene i maleriet og motivet på veggpanelet, vil det bli anbefalt en lysning av de resterende overmalingene på maleriet og på det overliggende motivet for å skape en jevnere overgang.
This MA dissertation is on the conservation of an Italian oil painting, depicting the annunciation to the Virgin Mary. The Norwegian artist Otto Valstad bought the painting in Italy in 1903. Today the painting is owned by Asker Museum, in which he, and his wife, bequeathed the whole collection to in 1950. Four pieces of hemp canvas has been sewn together to form the supporting layer. The painting has been cropped at an unknown date, and the two vertical edges have been folded in and on to the back of the canvas. In 2011, the visible motif measures 119x92 cm and the painting has been nailed directly on to the wall, 3,31 m above the floor. In addition, the motif has been elongated on to the wall above the canvas.
The main aim of the project was to improve the stability of the re-mounting of the painting. The additional motif and the positioning on the wall made it difficult to stretch the canvas on to a stretcher or strainer. A secondary aim to the project was to increase the knowledge of the paintings provenance, and to identify and document the materials and techniques employed by the artist.
The dissertation commences with a survey of the available source material. Then, choices of analytical methods are discussed. A contextual survey and analyses of the remaining motif placed the painting in a historical context. These examinations constituted a background for further analysis of the materials and techniques employed. This resulted in a dating of the painting to the 17th century.
The investigation of the painting was initiated by the examination of the canvas, the ground layer and the paint structures. Previous treatments and damages to the paint structure and canvas have largely affected the painting structure. The transport from Italy had resulted in paint loss, which, in turn had been retouched by Valstad upon his return to Norway. After cleaning in 2011, the colors of these retouching’s would no longer match the originals.
Various photo analytical techniques were used in the examinations, in addition to the instrumental methods XRF and SEM-EDX, for the identification of inorganic materials. There was no visible original varnish layer on top of the paint layers, but an unidentified oil layer could be observed during the cleaning procedure.
The painting has never been lined, something which is quite unusual for historical paintings. The results of the condition assessment of the canvas fibers indicated a stable canvas support. Therefor, the only damage to the canvas was damage to the edges as result of the mounting of the painting on to the wall. On the back of this, a strip lining was chosen to the best alternative as a support for the remounting. The painting was stretched onto a stretcher to better handle the painting and for storage
A varnish layer was chosen to saturate the dull colors of the painting after cleaning. In addition a visual reintegration of the colors was chosen on the back of the distance between the painting and the viewer.
The appendices include analytical results, photographic documentations and illustrations.