Abstract
Dagens artister har et større ansvar og flere muligheter når det kommer til å produsere og distribuere sin egen musikk, samt promotere seg selv, enn noen gang tidligere. Denne masteroppgaven setter fokus på endringene som den digitale utviklingen har hatt på den norske musikkbransjen, med fokus på debuterende artister. Gjennom opplevelsene og synspunktene til tre artister som debuterte på midten av 1990-tallet, tre artister som debuterte i 2010/2011 og ulike aktører i musikkbransjen, gir denne masteroppgaven svar på endringene den digitale revolusjonen har hatt for debuterende artister, samt andre ledd av musikkbransjen. Oppgaven ser på hvordan artister har løsrevet seg fra plateselskapene, både når det gjelder å produsere og distribuere musikk. På midten av 1990-tallet var de fleste artistene avhengi av et plateselskap for å utgi musikk. På den tiden var det også hovedsakelig plateselskapene som skapte artistenes image og stod for promoteringen av artistene. Mye har endret seg siden den gang, blant annet har de nye mediene bidratt til at nye artister står for egen imagebygging og promotering. I tillegg har enklere, billigere og mer tilgjengelig produksjons og distribusjonsutstyr gjort det lettere for artister å være uavhengige av plateselskapene. Den raske utviklingen i musikkbransjen gjør den til et spennende forskningstema.
Abstract
Today’s artists can do more when it comes to both produce and distribute their own music and promote themselves than ever before. This thesis focuses on the changes the digital development has had on the Norwegian music industry, focusing on debut artists. Through the experiences and viewpoints to three artists who debuted in the mid 90th century, three artists who debuted in 2010/2011 and various parties in the music industry, this thesis illustrates how the digital revolution has effected debuting artists and other parts of the music industry. This master thesis looks in to how artists have detached themselves from the record companies, both when it comes to produce and distribute music. In the mid-90th century, most artists depended on a record label to release their music. The record companies were also mainly responsible for creating the artists’ image and for promoting their music. A lot has changed since then, the new media has resulted in that the new artists that are debuting today are responsible for their own image building and promoting of their music. In addition to this, simpler, cheaper and more accessible production and distribution equipment has made it easier for artists to be independent from record companies. The rapid development in the music industry makes this an interesting research topic.