Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven analyserer hvordan norske aviser dekte bedrifters samfunnsansvar, corporate social responsibility (CSR), i forbindelse med finanskrisen i 2008. Undersøkelsesperioden er på ett år, og tar for seg seks måneder før og seks måneder etter oktober 2008. Oppgaven fokuserer på temaet i en norsk kontekst. Med utgangspunkt i teorier om CSR og en tidligere gjennomført studie, undersøker den mediedekningen ved bruk av kvantitativ innholdsanalyse med innslag av kvalitativ metode. Jeg analyserer i hvilket omfang flere innholdselementer forekom i papirutgavene til norske riks- og regionaviser, i tillegg til Ukeavisen Ledelse og Morgenbladet. Analysen av omfanget viste en klar økning under finanskrisens utbrudd i oktober 2008. Sjangeranalyse er gjort for å avdekke om det eksisterte en debatt rundt temaet, hvilket jeg fant det gjorde da det ble funnet en høy andel meningsbærende stoff. Det økonomiske aspektet ved bedriftenes samfunnsansvar ble hyppigere omtalt i oktober 2008, det samme ble finanssektoren. Det aller meste av omtalen dreide seg om forhold innenriks. Det interne tiltaket koder og ledelse ble oftest omtalt, men etter oktober ble det mer fokus på sosiale og økonomiske tiltak. Representanter fra bedrifter uttalte seg oftest både undersøkelsesperioden sett under ett og i oktober 2008. På samme tid det var mest omtale av samfunnets etiske forventninger til deres ansvarlighet. Motivene for samfunnsansvar som oftest ble omtalt, var instrumentelle og integrerende, etterfulgt av etiske motiver. Medierammene (tolkningsrammene) som oftest ble benyttet i perioden var moral og ansvar, mens det i månedene etter finanskrisens utbrudd forekom en økning i en fremstilling av samfunnsansvar under økonomisk konsekvens.
Summary
This thesis analyses Norwegian newspapers coverage of corporate social responsibility (CSR) under the financial crisis in 2008. The time periode of investigation is the last half year before and the half year after October 2008. The thesis has a Norwegian focus. By using CSR theories and inspiration from a previous study, it investigates media coverage using quantitative content analysis with qualitative elements. I analyze the extent of content in the Norwegian national and regional print newspapers, with the additional Ukeavisen Ledelse and Morgenbladet. The extent analysis revealed an increasing focus when the financial crises occurred in October 2008.Analyzing the genre revealed an debate on corporate social responsibility due to a high extent of meaning carrying articles. The economic aspect of CSR was most prominent in October 2008, as was the financial sector. The media coverage focused mostly on national circumstances. Internal codes of conduct dominated the media coverage as a whole, but after October 2008 social and economical efforts came into focus. Corporate agents were the most quoted actors, both regarding the whole time period and in October 2008. At that point in time the societies’ ethical expectations to the responsibility of corporations also were most often mentioned. The motives for CSR in the media coverage at most focused on instrumental and integrative, followed by ethical motives. The media frames that were most frequently used were moral, responsibility, but in the months following the financial crisis’ impact in Norway, the frame economic consequence was increasingly used.