Abstract
Målet med denne masteroppgaven er å utforske mediebruk og tilhørighetsfølelse blant tamiler i Norge. Som en diasporagruppe i Norge, har tamiler tilgang til ulike typer medier i hverdagen. Denne studien fokuserer på fire typer medier; nemlig fjernsyn, radio, aviser og internett. Empiriske data er samlet fra tolv tamiler fra den første generasjonen ved hjelp av dybdeintervjuer. Samtlige informanter flyktet fra Sri Lanka til Norge etter at krigen brøt ut i 1983. Studien forsøker å finne ut hvordan en felles fortid, livet i vertslandet og den medievirkelighet tamiler lever i, bidrar til identitetskonstruksjon. Denne studien belyser at tamilenes tilhørighet til flere steder, kombinert med mangfoldig mediebruk, bidrar til en sammensatt tilhørighetsfølelse.
The objective of this master thesis is to explore the patterns of media consumption as adopted by Tamils living in Norway and how these have impacted their sense of belonging. As a Diaspora community in Norway, Tamils have access to several media in their everyday life. This study focuses on four types of media: Television, Radio, Newspapers and Internet. Empirical data for this study is collected through semi structured qualitative interviews conducted with twelve first generation Tamils who had fled Sri Lanka after the outbreak of war in 1983. The study seeks to find out how their shared past; their present life in the country of settlement; and the media contribute to ongoing identity construction amongst the Tamils. This study reveals Tamils` belonging to multiple localities; and researches how their diverse media consumption patterns contribute to creating a sense of belonging in them.