Abstract
Unge rusavhengige er i stor grad en stigmatisert gruppe som faller utenfor det ordinære samfunnet på mange områder (SAMHSA, 2010). Det å skulle gjøre en endring oppleves ofte som vanskelig fordi følelsen av skam og skyld i større grad er knyttet til personer med avhengighetsproblematikk (Luoma et al., 2008). Motivasjon for endring er ikke en enten eller faktor, men er mer noe som kommer og går og Stadiemodellen for endring (Prochaska og DiClemente, 1992) ansees ikke lenger for å være en god modell for å forklare hvorfor endring skjer (West, 2005). Gjennom aksept og tilstedeværelse kan ungdom vende oppmerksomheten mot mer positive aktiviteter (Luoma et al., 2012) og gjennom bruk av film med tematikk knyttet til normalisering og aksept kan man se på hvilke faktorer som er med å skaper endring. I denne kvalitative studien har jeg benyttet grounded theory som metode for å få en økt teoretisk forståelse for hvilke mekanismer som virker inn og hvilke effekt bruk av film som intervensjon har i en endringsprosess. Studien viste at bruk av film med fokus på normalisering, aksept og tilstedeværelse kan være hensiktsmessig. Ungdom med lav selvfølelse og høy selvinnsikt kan se ut til å ha bedre nytte av filmen og identifiserer seg i større grad med filmens innhold og tematikk.
Young adult addicts remain a stigmatized group that falls through the cracks of society in a number of ways (AACAP, 2008). Feelings of guilt and shame are often present, making a commitment to change for this group difficult (Luoma et al., 2008). Motivation for change is not a stable characteristic of the person, but rather subject to fluctuations depending on various contextual factors. Through mindful and acceptance of feelings young adults enable more positive activities (Luoma et al., 2012). By means of DVD-based psychoeducation that aims to normalize the addictive experience, I have used a grounded theory method to obtain new knowledge regarding the mechanisms by which such film affects the change process. In this study I found preliminary support for use of a mindfulness-based, addiction specific DVD within addiction-treatment. Participants with low core-self feelings and high personal insight can likely make good use of the film, and identify with the DVD contents and major themes.