Abstract
Foreningen av musikk og bevegelse, slik vi opplever den på aerobictreningen, finner de fleste av oss helt naturlig. Aerobic er ikke noe uten musikk , hevder noen. At kombinasjonen faller heldig ut er likevel ingen selvfølge.
I denne oppgaven har jeg sett på noen av mulighetsbetingelsene som kan knyttes til bruk av musikk i forbindelse med aerobictrening. Jeg har pekt på noen kriterier det kan være nyttig å ta hensyn til når en skal sette sammen og bruke musikk for et slikt formål. Begrepet mulighetsbetingelser er en fri oversettelse av J.J. Gibsons begrep affordances . Begrepet omfatter: the uses, the functions, or values of an object the opportunities that it offers to a perceiver: ( ) (Clarke 2003:117-118).
Tilnærmingen til problemet har foregått gjennom litteraturstudier, kvalitative intervjuer og deltagende observasjon. Litteraturen, som i hovedsak er hentet fra fagfeltene musikkpsykologi og idrettspsykologi, danner bakgrunn for min teoretiske forståelse av de muligheter musikk tilbyr i møtet med aerobicens betingelser. Intervjuene og observasjonene har hjulpet meg til å se hvordan musikkens muligheter kan brukes i praksis. Informantene, seks i alt, representerer to ulike tilnærminger til aerobicmusikk: de som er ansvarlige for musikken som presenteres på aerobictreningen (musikkprodusenter, DJ er og instruktører), og de som erfarer den valgte musikken (deltagerne). Observasjonene har jeg utført på treningssenteret der jeg trener til vanlig.
Tas det hensyn til betingelsene situasjonen stiller, kan musikk tilføre treningen mye: Den kan opptre som ramme og strukturskaper i aerobictimen, den kan påvirke den fysiske aktiviteten og den kan motivere deltageren.