Abstract
Den moderne, pluralistiske public service-ideologien, slik vi finner den i dagens NRK, og det programtilbudet som springer ut av den, avspeiler at seernes behov og interesser er blitt så mangeartede at de vanskelig kan innfris av et udifferensiert tilbud. I denne oppgaven drøftes allmennkringkasternes endrede publikumsforståelse som drivkraft for økt målgrupperetting av programtilbudet. Seermålingenes plass i allmennfjernsynet diskuteres, og gjennom studier av to NRK-produksjoner med høyst ulik målgruppe Lille Lørdag og Da Capo undersøkes dannelsen av programskapernes mentale publikumsbilder, og med det publikums påvirkningskraft i innholdsproduksjonen. Oppgaven argumenterer for at disse to programmene spiller opp til spesielle seergruppers kulturelle referanserammer: Programmenes henvendelse og de estetiske og narrative kodene de baserer seg på forutsetter at mottakeren har kjennskap til visse kulturavhengige kodesett. Med utgangspunkt i fenomenet målgruppetenkning i allmennfjernsynet kombinerer oppgaven et tekstanalystisk perspektiv med en analyse av visse av tekstenes sosiale eksistensbetingelser.
This is an analysis of certain text-production processes in the NRK, focusing on how modern, pluralistic ideas of what it means to be public service have promoted a more differentiated programme menu. Changes in the public service media s perception of their audience and the role of ratings in public service television are discussed.Through a case study of two NRK productions with clearly different target groups the construction of the creators audience images, and thereby the audience s influence on content, is examined. It is argued that the two programmes in question Da Capo and Lille Lørdag play on the cultural competence of particular audience groups. The programmes mode of adress and the aesthetic and narrative codes they are using presuppose a knowledge of certain group specific sets of codes.