Abstract
Denne oppgava har som mål å belyse noen av de etiske utfordringene NRK Brennpunkts medarbeidere synes å stå overfor under produksjonen av sine dokumentarprogrammer. Gjennom kvalitative intervjuer, observasjon, dokumentanalyse og tekstanalyse ser jeg nærmere på hvilken målsetting redaksjonen har, hvilke idealer som synes å eksistere når det gjelder programmenes utforming, og hvilke etiske utfordringer dette kan føre til under produksjonsprosessen. Som en del av kringkastingsinstitusjonen NRK, har Brennpunkt en uttalt målsetting om å være en viktig instans i samfunnsdebatten gjennom å føre en kritisk undersøkende journalistikk. Dette setter krav til Brennpunkt-medarbeiderne om å presentere en objektiv framstilling av virkeligheta. Dette idealet ønsker redaksjonen å kombinere med dokumentarfilmens språk, med blant annet bruk av estetiske og dramaturgiske virkemidler. I analysen belyser jeg hvilke dilemmaer dette kan føre til, både i forhold til seerne og i forhold de medvirkende i programmene. Analysen viser blant annet at det kan by på problemer å kombinere idealet om å føre en kritisk undersøkende journalistikk med idealet om å gi seerne en opplevelse.
The object of this thesis is to shed light on some of the ethical challenges the staff of NRK Brennpunkt seem to face during the production of their documentary programs. Through qualitative interviews, observation, and analysis of documents and texts, I examine the aim of the editorial staff, what ideals that seem to exist concerning the arrangement of the programs and what ethical challenges this may lead to during the production process. As part of the broadcasting institution NRK, Brennpunkt explicitly aims to be an important factor in public debate by conducting critical investigative journalism. This demands that the Brennpunkt staff present an objective account of reality. The editorial staff wish to combine this ideal with the language of documentary films, using among other things aesthetical and dramaturgical means. In the analysis I illustrate what dilemmas this could lead to, both concerning the viewers and the participants in the programs. The analysis indicates, for one thing, that combining the ideal of conducting critical investigative journalism with the ideal of giving the viewers an experience, may cause problems.