Abstract
Denne oppgaven handler om hvordan menn blir representert i filmene Fight Club og American Beauty, og hvilken samfunnskritikk filmene kan sies å inneholde. Ved å bruke i hovedsak psykoanalytisk og til dels sosiologiske teorier, kan man lese filmene som symptomer på dagens maskuline tilstand. Begge filmene inneholder karakterer som gjennomgår en maskulin krise. De lever opp til samfunnets idealer for maskulinitet, men opplever seg selv som umaskuline. Ved å ta utgangspunkt i Laura Mulveys påstand om at menn på film er de aktive, kan man si at karakterene i filmene gjennomgår en form for overgangsritualer for å bli aktive og få bekreftet sin mandighet. Teorier om den mannlige blikk er videre sentrale i dette perspektivet. Fight Club utfordrer teorier som sier at menn ikke kan være erotiske objekter, mens American Beauty forsøker å representere et likestilt blikk. Filmenes samfunnskritikk kommer til syne gjennom hvordan de behandler ulike maskuline idealer. Begge filmene stiller seg kritiske til det rådende patriarkalske idealet, men kommer med skarpest kritikk av det Susan Faludi kaller den ornamentale maskulinitet, som baserer seg på forbruk. I henhold til psykoanalytiske teorier kan man si at karakterene velger en narsissistisk maskulinitet, og de søker å oppheve kastrasjonen som innføres med Ødipuskompleksets løsning.
This thesis concerns the way men are represented in the two films Fight Club and American Beauty, and to what extent the films are putting forward a social criticism. Both films can be read as symptomatic of the current state of masculinity by using mainly psychoanalytic and to a degree sociological theory. Characters in both these films go through a masculine crisis. They live up to ideals of masculinity yet perceive themselves as unmasculine. According to Laura Mulvey men in movies are active subjects. It is possible to claim that the characters in both the films must go through a rite of passage to become active and to confirm their manhood. Theories about the male gaze are also central within this perspective. Fight Club challenges theories that state men as non-erotic objects, while American Beauty try to represent equality in gaze between man and woman. The social criticism comes to the forefront in the way different masculine ideals are treated. Both of the films are critical to the patriarchal ideal, but they are most critical to what Susan Faludi calls the ornamental masculinity, that is based on consumerism. According to psychoanalytic theories one can claim that the characters choose a narcissistic masculinity, where they seek to revoke the castration that is thrust upon men by the solution of the Oedipalcomplex.