Abstract
Sammendrag
Medarbeidersamtalen er et tema som har interessert meg en stund. Denne interessen gjenspeiler nok noen av mine egne erfaringer med denne type samtale. De første medarbeidersamtalene jeg hadde var både lærerik og motiverende. Da jeg skiftet jobb var ikke medarbeidersamtalen like givende. Dette har vært med på å gi meg inspirasjon til å skrive denne oppgaven.
Dagens arbeidsliv er preget av økt konkurranse og økende krav til fleksibilitet. For mange ansatte skjer disse forandringene fort. Dette krever at medarbeiderne hyppig må tilpasse seg nye situasjoner, skaffe seg de nødvendige kunnskapene og ferdighetene. Læring og kunnskapsutvikling blir derfor en forutsetning for å klare jobben. Organisasjonen er avhengig av medarbeidernes kompetanse. Medarbeidersamtalen kan derfor være et av de virkemidlene en organisasjon har for å kartlegge medarbeidernes kunnskaper samt brukes som et redskap for å ta tak i signaler om behov for utvikling.
For å belyse problemstillingen nærmere har jeg laget to arbeidsspørsmål.
1. Blir medarbeidersamtalen brukt på forskjellige måter til forskjellige formål ettersom hvor lenge man har vært i arbeidslivet?
2. Hvordan kunne medarbeidersamtalen bli brukt for å sette et større fokus på livslang læring og kunnskapsutvikling i organisasjoner?
Min problemstilling lyder derfor som følger:
Blir medarbeidersamtalen benyttet som en arena for å oppnå livslang læring og kunnskapsutvikling i organisasjoner?
Forskningsspørsmålene og problemstilling ønsker jeg å besvare blant annet gjennom å utføre kvalitative forskningsintervjuer med personer som er på forskjellige stadier i sitt yrkesliv.
Oppgaven vil videre se på om det er store meningsforskjeller mellom informantene når det kommer til bruken av medarbeidersamtalen og kunnskapsutvikling i organisasjonene.