Abstract
Tema for denne masteroppgaven er å sette søkelys på forskning knyttet til frafall og gjennomstrømningsproblematikk på høyere-grads-studier/ masterstudier ved Pedagogisk Forsknings Institutt (PFI). Frafall og gjennomstrømnings problematikken blir sett på ut fra et sosiologisk perspektiv og et språkutviklingsperspektiv. Det sosiologiske perspektivet har sitt utgangspunkt i Basil Bernsteins kodeteorier og knytter disse til høyere utdanning. I oppgaven brukes også Lev Vygotskys teorier om språkutvikling. Språkutviklingsteoriene knyttes begrepsforståelse og begrepsutvikling i fagdisiplinen pedagogikk som forskningsfelt.
Masterstudiet i pedagogikk ved PFI har studenter fra to forskjellige utdanningstradisjoner høyskole og universitet. Det bør være viktig at begge disse utdanningstradisjonene får fullført sine studier for å holde en faglig bredde i pedagogikk som forskningsfelt, hvor de to har to forskjellige faglige utgangspunkt. Den ene i en praktisk tilnærming til pedagogikken og den andre til en mer akademisk tilnærming.
Oppgaven bruker begrepsparet praktikus og academikus for å idealisere et skille mellom studenter med utdannelse fra høyskole (praktikus) og utdannelse fra universitet (academikus).
Oppgaven har også som formål å komme med didaktiske grep for å øke gjennomstrømning og hindre frafall fra masterstudiet i pedagogikk.
Hvilket fokus har forskning på frafall og gjennomstrømningsproblematikk i høyere utdanning?
Og hvilke didaktiske grep kan eventuelt hindre frafall i fra studiene slik at flere fullfører allerede påbegynte masterstudier ved universitetet?
The theme of this Master paper is to focus on research related to dropout students’ issues on higher-degree studies / master studies at the Pedagogical Research Institute (PFI). Apostasy and the flow problem are viewed from a sociological perspective and a language development perspective. The sociological perspective has its origins in Basil Bernstein’s code theory and uses them as a view on higher education. The task is also Lev Vygotsky's theories of language development. Language development theories related conceptual understanding and conceptual development in the discipline pedagogy research.
Master's in Education at PFI have students from two different educational traditions, college and university. It should be important that both of these educational traditions have completed their studies in order to maintain a breadth of disciplines in education as a research field, where the two have two different academic based. One in a practical wiew to pedagogy and the other to a more academic.
Thesis uses the term pair practicus and academicus to idealize a distinction between students who graduated from college (prakticus) and graduated from university (academikus).
The mission also aims to make didactic measures to increase throughput and prevent dropout Master in Education.
What research has focused on dropouts issues in higher education?
And the didactic measures can possibly prevent dropouts from trials so that more complete already commenced studies at the university?