Abstract
Denne oppgaven utforsker hvorvidt det finnes en kobling mellom den kulturelle prosessen kalt ”modern re-enchantment”, som den beskrives av Michael Saler, og fenomenet mikrotransaksjoner i virtuelle verdener, som i sammenheng med denne oppgaven defineres som å bruke ekte penger på varer og tjenester i virtuelle verdener. Mer spesifikt er målet med denne oppgaven å utforske om brukere av virtuelle verdener motiveres av konsepter relatert til ”modern re-enchantment” når de benytter seg av mikrotransaksjoner. Til dette formål har data blitt samlet inn fra brukere av fem virtuelle verdener med fokus på deres motivasjoner, vaner, og meninger rundt virtuelle verdener generelt og mikrotransaksjoner spesielt.
Denne oppgaven viser at brukerne av virtuelle verdener ofte rapporterer at deres motivasjoner for å benytte seg av mikrotransaksjoner henger sammen med deler av spillopplevelsen som kan knyttes til deres innlevelse i virtuelle verdener, et fenomen som denne oppgaven viser er en del av den kulturelle prosessen referert til som “modern re-enchantment”.
This paper aims to explore the potential connection between the cultural process of modern re-enchantment, as described by Michael Saler, and the phenomenon of microtransactions in virtual worlds, which for the purposes of this paper is understood as spending real world money on goods and services within a virtual world. Specifically it explores if users of virtual worlds are motivated by concepts associated with modern re-enchantment when they engage in microtransactions. To this end, data has been collected from users of five virtual worlds regarding their motivations, habits, and opinions regarding virtual worlds in general and microtransactions in specific.
This paper has found that users of virtual worlds frequently report their engaging in microtransactions as being motivated by aspects of gameplay associated with their sense of inhabitation in the virtual world, a phenomenon which this papers shows is a part of the cultural process known as modern re-enchantment.