Abstract
Formålet med denne studien studien har vært å få innsikt og forståelse for opplevde erfaringer med å delta i det pedagogiske helsetilbudet Kroppskunnskaping. Dette er et helsefremmende tilbud for mennesker som lever med langvarige helseplager, eller er i risiko for dette. Målet ved helsetilbudet er styrking av mestring og helse gjennom systematisk arbeid med Kroppskunnskaping som verktøy. Problemstillingen for studien er knyttet til hvilke helserelaterte endringer personer som deltar i det pedagogiske helsetilbudet Kroppskunnskaping har opplevd i sine liv og hva som bidro til disse.
Utvalget har bestått av 11 deltagere som lever med ulike typer langvarige helseplager og som har gjennomført det pedagogiske helsetilbudet Kroppskunnskaping. Datamaterialet er innsamlet gjennom kvalitativ metode i form av semitrukturert intervju kort tid etter gjennomføringen av programmet. Tre deltok i enkeltvise intervju og åtte deltagere var med i et fokusgruppeintervju. I arbeid med datamaterialet ble fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) benyttet som analyseverktøy.
Funnene viste at å delta i helsetilbudet Kroppskunnskaping hjalp deltagerne til endring i selvinnsikt, akseptasjon av egen kapasitet og gjenvinning av kontroll i eget liv. Dette førte til mindre opplevde smerter, mindre stress og mer energi til daglige aktiviteter og deltagelse. Enkelte sider ved helsetilbudet bidro i større grad til endringene. Dette var: Regnbuemodellen, gruppetilhørighet og sosial støtte. Det pedagogiske helsetilbudet Kroppskunnskaping beskrives av deltagerne som et annerledes møte med helsevesenet.
Nøkkelord: Kroppskunnskaping, helsefremmende arbeid, kronisk sykdom, salutogenese, følelse av sammenheng, kontrollplassering, mestringstro, kvalitativ metode, semistrukturert intervju, fortolkende fenomenologisk analyse.