Abstract
I Rammeplan for 3-årig grunnutdanning i sykepleie (1987) er ett av målene for utdanningen at studentene utvikler sykepleiefaglig identitet. Sykepleiefaglig identitet er en sammensatt størrelse, som blir dannet og bevisstgjort hos studentene i møte med fagets kunnskaper, verdier, og utøvelse av sykepleie i en konkret virkelighet. I litteratur som omhandler dette fenomenet syns det å være enighet om at den yrkessosialisering som skjer i utdanningens praksisstudier er mest bevisstgjørende for studentenes sykepleiefaglige identitet.
Formål: Studiens formål er å få økt kunnskap om og forståelse av hva i grunnutdanningens praksisstudier som fremmer studentenes bevisstgjøring av sykepleiefaglig identitet, og hvordan disse kunnskapene kan bidra til å bedre kvaliteten på praksisstudiene.
Teoretisk forankring: Dynamikken i identitetsbegrepet blir belyst av G.H. Mead`s (1976) teori om selvet og selvutvikling. Dialektikken mellom individ og det sosiale system og hvordan disse prosessene fremmer modning og identitetsutvikling klargjøres ved å bruke Berger og Luckmann (1981) sosialiseringsteori. Henderson (1960 og 91), Travelbee (1961) og Orem (1991) er anvendt til oppgavens sykepleiefaglige forankring.
Studiens metode: For å få del i studentenes opplevelser og erfaringer, benyttet en et kvalitativt respondentintervju. Åtte studenter fra tre sykepleierhøgskoler ble intervjuet. Intervjuene er tatt opp på lydbånd. For å få tilgang til forskningsfeltet søkte en skolens leder om tillatelse, før en innhentet respondentenes skriftlige samtykke. Dataanalysen var både induktiv og deduktiv, og en anvendte Kvales (1984) tre tolkningsnivåer: (1) selvforståelse (2) common cense og (3) teoretisk tolkning.
Resultater: Analysen viste at den faktoren som er mest bevisstgjørende for studentenes sykepleiefaglige identitet, var den direkte sykepleieutøvelse til pasientene. Et annet funn er var at i praksisstudiene forsterkes og stimuleres studentenes sykepleiefaglige identitet ved at de opplever å mestre ulike ferdigheter og ved å bli inkludert i pleierfellesskapet. I praksisstudiene møter studentene signifikante andre, f.eks. kontaktsykepleierene. De bidrar blant annet til studentenes økende forståelse av innholdet i sykepleierrollen, og gir dem tanker og ideer om egen fremtidig yrkesrolle. Analysen viste også konflikter studentene opplever i møte med de ulike krav som skole og praksis stiller til dem.
Konklusjon: Selv om studien omfatter et lite antall respondenter indikerer funnene at praksisstudiene er en viktig arena for studentenes dypere forståelse av sykepleiefaget, og en bevisstgjøring for deres egen identitet som sykepleier. Den nye innsikten som studien har bidratt med styrker antakelsen om at utdanningens praksisstudier bør oppgraders, blant annet ved: lengre praksisperioder, tettere samarbeid skole - praksis, styrking av kontaktsykepleierers funksjon, og stimulering av studentenes evne til bevisstgjøring og fagliggjøring av praksiserfaringer.
One of the objectives stated in the programme for 3 years basic training for nurses (1987) is that the students should develop professional identity as nurses.Professional identity as a nurse is a complex entity, which develops in the students and becomes a conscious characteristic as they experience the know-how and values of the profession, and through giving nursing care to patients. In the literature on this phenomenon there seems to be an agreement that it is the socialization during clinical studies which has most effect on making the students aware of their professional identity as nurses.
Objective: The object of the study was to obtain increased knowledge and understanding of which aspects of the clinical studies in the basic training enhance the students' awareness of their professional identity as nurses, and how this new knowledge can contribute to improve the quality of the clinical studies.
Theoretical background: The dynamics of the identity concept are illustrated by G.H. Mead's theory (1976) on self and self development. The dialectics between the individual and the social system and how these processes promote maturation and development of identity are elucidated using Berger and Luckmann's socialization theory (1981). In addition, Henderson (1960 and 1991), Travelbee (1961), and Orem (1991) have all been used to provide a theoretical background to the nursing perspective.
Method: A qualitative respondent interview was used to gain insight into the students' experiences. Eight students from three nursing schools were interviewed. A tape-recording was made of the interviews. In order to fulfil research requirements, permission was obtained from the Deans before asking for written consent from the respondents. Data analysis was both inductive and deductive, and Kvale's three levels of interpretation (1984) were used: (1) understanding of self, (2) common sense, and (3) theoretical interpretation.
Results: The analysis shows that the factor with most affected the students awareness of their professional identity as nurses was the direct practice of nursing to patients. It was also found that clinical studies strengthen and stimulate students' professional identity as nurses both through the acquisition of different skills and through being included in the nursing community. During their clinical studies, the students meet significant others, for example contact nurses who contributed to the students increased understanding of the nurse role, and provided students with thoughts and ideas about their own future professional role. The analysis revealed that conflicts were also experienced by the students when confronted with different expectations from the school and the clinical setting.
Conclusion: Although the study only included a small number of respondents, the findings indicate that the clinical studies contribute to the students' deeper understanding of the nursing profession. The clinical setting serves as an important arena where students become aware of their own identity as nurses. The new insight provided by the study has reinforced the assumption that more emphasis should be put on the clinical studies during training. For example, to plan for longer periods of practical training, and closer cooperation between the school and the clinical setting, to strengthen the function of the contact nurses, and to stimulate students' ability to transfer practical experiences into professional competence and awareness of their professional identity.