Abstract
Denne oppgaven undersøker deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet blant norske ungdomsskoleelever. Ifølge liberal-demokratisk teori kan demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet i og utenfor skolen ha positiv effekt på både individ og samfunn. I henhold til Prinsipp for opplæringen skal skolen stimulere til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse i samfunnet, både i og utenfor skolens rammer. Problemstillingen for oppgaven er følgende: I hvilken utstrekning deltar unge mennesker i Norge i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, og hvilke faktorer kan relateres til slik deltakelse? For å besvare problemstillingen blir kvantitativ metode benyttet med utgangspunkt i tall fra International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) fra 2009. Analysedel 1 tar i bruk univariat statistikk for å sammenligne utstrekningen av deltakelse i sivilsamfunnet blant norske 9.klasser med sammenlignbare tall fra Sverige, Danmark og Finland. Analysedel 2 tar i bruk bivariat statistikk for å undersøke individfaktorer som kan relateres til, og muligens påvirke, norske elevers deltakelse i demokratiske aktiviteter. Problemstilling blir drøftet ved å koble empiriske funn fra analysene med teoretiske perspektiver på demokratisk deltakelse i sivilsamfunnet. Oppgaven viser at sammenlignet med de andre nordiske landene deltar norske 9.klassinger i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet, både i og utenfor skolen. Sammenlignet med det internasjonale gjennomsnittet i ICCS deltar norske 9.klassinger i relativt liten utstrekning i demokratiske aktiviteter utenfor skolen, men deltar i relativt stor utstrekning i demokratiske aktiviteter i skolen. Oppgaven viser videre at interesse for politikk og samfunn, politisk selvtillit og tro på egenmestring av politiske spørsmål, er faktorer som kan relateres til deltakelse i demokratiske aktiviteter i sivilsamfunnet i og utenfor skolen. Tillit til demokratiske institusjoner og demokratiske kunnskaper og ferdigheter er faktorer som ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse i skolen, men som ikke ser ut til å være relatert til demokratisk deltakelse utenfor skolen. Generelt viser resultatene at deltakelse i demokratiske aktiviteter i skolen ser ut til å være mer utbredt blant norske 9.klassinger enn deltakelse i de demokratiske aktivitetene utenfor skolen som registreres i ICCS.