Abstract
Denne oppgaven er en studie av Antirasistisk Senters holdningskampanje Tea Time. Kampanjen gikk ut på at norske muslimer invitere ikke-muslimer hjem på te for å bli bedre kjent. Dette skulle fjerne fordommer og få frem et annet og mer variert bilde av norske muslimer enn det ensidig negative bildet som preget mediene. Ved å analysere Tea Time kampanjen ut ifra flere innfallsvinkler har jeg forsøkt å vise et mer komplekst bilde av strategien med å møtes over en «enkel» kopp te. At norske muslimer stilte opp som te-verter og åpnet hjemmene sine skapte en ny arena for møter mellom norske muslimer og ikke-muslimer, og bidro til å avmystifisere muslimer og muslimske hjem. Selv om kampanjen handlet om møter mellom "muslimer" og "ikke-muslimer" hadde ikke kampanjen noen definisjon av "muslim" eller «norsk muslim». Dybdeintervjuene med fire tidligere te-verter viser at de hadde forskjellig forhold til religion og egen religiøsitet. Informantene anså det ikke som problematisk å være muslim og ta del i det norske samfunn. Men de fortalte om ulike erfaringer knyttet til det å føle seg som en del av storsamfunnet. Informantenes refleksjoner rundt Tea Time kampanjen og egen deltagelse i den, viser hvordan kampanjen åpnet for forskjellige tolkninger. Flere av informantene beskrev hvordan de i all hovedsak opplevde at det var store likheter i det hverdagslige, til tross for ulik bakgrunn. I hvor stor grad religion var et tema under te-besøkene varierte. Et søk i Atekst i tre avgrensede perioder viser at Tea Time kampanjen ble positivt mottatt av norsk presse. Til sist ses Tea Time-kampanjen i lys av norsk kulturarvsdiskurs.