Abstract
I min hovedfagsoppgave beskriver og analyserer jeg religiøs praksis i Karma Tashi Ling buddhistsamfunn i et historisk perspektiv og ved hjelp av kvalitative metoder. Dette er et norsk buddhistsamfunn tilsluttet den tibetanske karma kagyu (karma bka' brgyud)-skolen. Fokus er på formidling og anvendelse av religiøse metoder fra den tibetanske buddhisttradisjonen, og på de personer som formidler dem.
Metodene er ulike former for tantrisk meditasjon og yoga, samt kultiske ritualer der man gjennom bønn, resitasjon, offer, bruk av instrumenter, prostrasjoner og andre handlinger viser hengivenhet for guddommer og for høyt anerkjente lærere og ledere i tradisjonen. I Samfunnet brukes også stillhetsmeditasjon og innsiktsmeditasjon, som er grunnleggende former for meditasjon og felles for alle religioner med indisk opprinnelse.
Karma Tashi Ling buddhistsamfunn er ledet av en tibetansk lærer (tib. bla ma), en norsk lærer og et styre. De fleste medlemmene er norske. Helt siden etableringen i 1975 har det norske kagyu-fellesskapet invitert tibetanske gjestelærere som har gitt undervisning, innvielser i de esoteriske tantriske ritualene og religiøs veiledning til medlemmene. Mine sentrale målsettinger har vært å:
· Beskrive religiøs praksis i KTLBS, og drøfte de lokale lærernes normative synspunkter på virksomheten.
· Identifisere de viktigste lærerne i KTLBS, beskrive deres bakgrunn og se nærmere på lærerrollen og mine informanters forhold til lærerne.
· Formidle og analysere noen medlemmers erfaringer med de religiøse metodene, og se på hva slags målsettinger de knytter til sin egen buddhistiske praksis.
· Vise at KTLBS fra å ha en markert karma kagyu-identitet gradvis har utviklet en større åpenhet for gjestelærere og impulser også fra andre tibetanske buddhistskoler, og særlig fra nyingma (rnying ma)-skolen.
· Vise at KTLBS fra å ha fokus på tantrisk rituell praksis, de siste årene har gitt større prioritet til undervisning i læregrunnlaget for den religiøse praksisen og til stillhetsmeditasjon og innsiktsmeditasjon.
· Vise at disse endringene dels kan forklares som en tilpasning til den norske kulturelle og sosiale konteksten, og dels er relatert til hvilke lærere som styrer den religiøse virksomheten i KTLBS.