Abstract
Forfatter: Stine Ingebjørg Berg Tittel: Betydningen av Theory of Mind, vennskap og popularitet hos barn: En longitudinell prospektiv studie Veileder: Mona Bekkhus Forskning tyder på at det er sammenhenger mellom barns forståelse av andres sinn og deres evne til å danne vennskap og relasjoner til sine jevnaldrende. Nøyaktig hvordan sammenhengen mellom sinnforståelse, vennskap og popularitet hos barn ser ut, og i hvilken retning den går, vet vi imidlertid mindre om, og dette er temaet for denne hovedoppgaven. Hensikten med studien var todelt. For det første ønsket jeg å undersøke sammenhenger mellom antall venner hos barn og deres forståelse av Theory of Mind (ToM), og for det andre ville jeg se på sammenhenger mellom barns popularitet og ToM. Sammenhengene ble undersøkt både krysseksjonelt og longitudinelt. Oppgaven er basert på data innsamlet gjennom forskningsprosjektet Det første vennskap . Studien tar utgangspunkt i data fra 571 barn i alderen 2-6 år ved første datainnsamling, og baserer seg på data fra T1 og T2. Barnas kjønn, alder, antall venner, popularitet og ToM ble målt ved tid 1 og på nytt ved tid 2, ett år senere. Det ble benyttet bivariate og partielle korrelasjonsanalyser og multiple lineære regresjonsanalyser. Resultatene viste at det var en positiv sammenheng mellom antall venner og ToM ved T1 og mellom popularitet og ToM ved T1, også da det ble kontrollert for de potensielt konfunderende variablene alder og kjønn. Regresjonsanalysene viste videre at det var en negativ sammenheng mellom ToM ved T1 og antall venner ved T2 og mellom ToM ved T1 og popularitet ved T2, altså at bedre forståelse for andres sinn er assosiert med færre rapporterte antall venner og mindre popularitet. Denne hovedoppgaven fant altså at det var sammenhenger mellom ToM og vennskap og popularitet hos barn, og dette kan ha viktige implikasjoner for forebyggende arbeid med barn og unges psykiske helse.