Abstract
Denne oppgaven argumenterer for en rekontekstualisering av Cormac McCarthys The Road (2006), som hovedsakelig er blitt lest med vekt på en smal definisjon av form og innhold. En rekontekstualisert fortolkning åpner for diskusjoner knyttet til moral, religion og vitenskap.
Oppgaven finner at romanen kan leses som en utforskning av frykt. Dette er en frykt forankret i redselen for at trygghetsbærende elementer som hjem og familie plutselig skal forsvinne. Behovet for å forenkle for lettere å kunne danne seg et oversiktsbilde og dermed lettere håndtere virkeligheten, er noe mennesker alltid har gjort, bevisst eller ubevisst. I The Road er det et bevisst ønske å forenkle det som er vanskelig å forholde seg til. I hovedpersonenes ekstreme tilværelse fungerer forenkling som en overlevelsesstrategi. Oppgaven problematiserer at romanen synes å uttrykke at det vil gå faren og sønnen godt ganske enkelt fordi de er de gode, en måte å uttrykke en særstilling på som leder tankene til paktbegrepet i Det gamle testamente. Det problematiseres at forenklinger av virkeligheten, som det gode og det onde, fort kan bli til bevisste omformuleringer av virkeligheten, noe som ikke nødvendigvis ender opp som et sant bilde.
Oppgaven bestreber seg på å unngå å betrakte litteratur som en helt egen sfære, som et helt eget språk. I denne pragmatiske forståelsen ligger det som en forutsetning at litteratur har en reell påvirkning på samfunnet. Som et resultat av dette, skisserer oppgaven en økokritisk lesning av McCarthys roman og undersøker hvordan bekymring og engstelse for miljøet manifesterer seg i The Road, ikke bare gjennom beskrivelsen av en fremtid der jorden er blitt ødelagt, men også på et allegorisk og symbolsk nivå gjennom de metaforiske motivene blikk og blindhet.
Som leser får man opplysninger som hentyder like mye til bibelske forklaringer som til vitenskapelige forklaringer på destruksjonen av verden. Dette finner oppgaven å være tegn på en bevisst relativistisk tankegang og motvilje mot en normativ deterministisk vitenskapelig forklaring – en årsak og en virkning. Oppgaven spør derfor, med sin iboende tanke om at litteraturens forestillingskraft kan forandre verdier og handlingsmønstre, om McCarthys relativistiske holdning til apokalypsens naturlige eller overnaturlige årsaker truer den moderne forståelsen av vitenskap. Oppgaven påstår at McCarthy fjerner verden fra nesten alle tegn på liv, men likevel bevarer den tidligere verdens teologi og gjør den immun mot tilintetgjørelse. Dette sees i sammenheng med den amerikanske religiøse kulturen og dens fallgruver.